Onderwijs
‘Als mensen er voor elkaar zijn, is de meeste zorg overbodig’ | Op bezoek bij Het 8ste Werk
Geplaatst op 24 april 2023 - Thema's: Zorgzame gemeenschappen, Samenwerken vanuit een gedeelde visie, Nieuwe manieren van leren en verantwoorden, Kracht van kleine zorgorganisaties
Meer ruimte maken voor lokale zeggenschap, zodat mensen samen hun eigen oplossingen kunnen bedenken. En kunnen aangeven wat zij daarbij van collectieve voorzieningen nodig hebben. In 2023 bezoeken we plekken waar mensen lokaal invulling geven aan 'Waardevol leven'. We starten een dialoog - zonder dat het bij ‘alleen praten’ blijft - en vinden medestanders in de zoektocht naar verbinding. We beginnen bij Het 8ste Werk in Kampen: een initiatief waar mensen er voor elkaar zijn, waardoor de meeste zorg overbodig is.
Radicale vernieuwing zeggenschap: ‘De mensen zelf aan het stuur’
Geplaatst op 24 april 2023 - Thema's: Zorgzame gemeenschappen, Samenwerken vanuit een gedeelde visie, Nieuwe manieren van leren en verantwoorden, Vernieuwing onderwijs, Kracht van kleine zorgorganisaties
Een bijzonder diverse groep mensen trok eind maart naar een inspirerende plek in Kampen: Het 8ste Werk. Aanleiding is de gevoelde maatschappelijke noodzaak om voorbij verschillende sectoren en vernieuwingsbewegingen te denken en doen. En een gedeelde droom: een samenleving creëren die draait om Waardevol leven. Waarin alles begint bij hoe mensen zelf willen leven. Om deze zoektocht te ondersteunen worden meer bezoeken gepland aan plekken in het land waar de lokale zeggenschap vernieuwd wordt.
Zicht op vernieuwing – deel 5
Binnenkijken bij vernieuwers van de verpleeghuiszorg: inzichten, voorbeelden en overdenkingen.
‘Zicht op vernieuwing’ is een publicatie van Radicale vernieuwing zorg. We gaan in gesprek met vernieuwers. We evalueren en kijken vooruit. We doen dit vanuit verschillende perspectieven en met diverse vernieuwers uit ons netwerk.Effecten van onderwijsinnovatieprojecten in Leiden
Geplaatst op 13 december 2021 - Thema's: Vernieuwing onderwijs, Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs®
De gemeente Leiden nodigt tweejaarlijks partijen uit om een onderwijsinnovatieproject in te dienen.
Een geslaagde missie
Geplaatst op 19 augustus 2021 - Thema's: Vernieuwing onderwijs, Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs®
PROJECT VIDEO-BASED LEREN SUCCESVOL GEIMPLEMENTEERD De samenwerking binnen het project ‘video-based leren’ loont. De filmpjes uit de videoreeks Liefdevolle zorg in de praktijk zijn als educatieve clips in het (RVWO-)…
Intimiteit en seksualiteit in de ouderenzorg
Geplaatst op 21 juni 2021 - Thema's: Vernieuwing onderwijs, Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs®
Wat hebben (aankomende) zorgprofessionals in de ouderenzorg nodig kennis en vaardigheden om de behoefte aan intimiteit en seksualiteit van bewoners en cliënten bespreekbaar te maken?
Opschaling van pilot met slim incontinentiemateriaal
Geplaatst op 14 mei 2021 - Thema's: Vernieuwing onderwijs, Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs®
Slim incontinentiemateriaal draagt bij aan de kwaliteit van leven van bewoners en leidt tot minder werkdruk voor het zorgpersoneel, ontdekte zorgorganisatie ActiVite door een pilot op locatie Hussonshoek. Reden genoeg om deze innovatie nu breder uit te rollen.
Hoe geef je technologie een goede plek in het verpleeghuis?
Geplaatst op 14 mei 2021 - Thema's: Vernieuwing onderwijs, Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs®
Zorgtechnologie en zorgICT worden steeds belangrijker in verpleeghuizen, ziet Maarten Ellenbroek, projectleider Zorg & Technologie bij zorgorganisatie Topaz. “Toch vinden zorgmedewerkers het nog best lastig om te bedenken hoe technologie bij hun werk kan ondersteunen.”
“Alles wat je doet, moet waarde toevoegen”
Geplaatst op 24 november 2020 - Thema's: Onderzoek, Vernieuwing onderwijs, Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs®
Lia de Jongh, voorzitter van de raad van bestuur van zorgorganisatie Topaz, over het belang van wetenschappelijk onderzoek.
Leren in en met de praktijk van de zorg voor ouderen
Geplaatst op 23 oktober 2020 - Thema's: Onderzoek, Vernieuwing onderwijs, Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs®
Zorgonderzoekers Ludo Glimmerveen en Marieke van Wieringen verdiepen zich in Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs® (RVWO). “Wat is de beroepsopvatting van de zorgprofessionals die deze praktijk-leerroute volgen? Hoe geven ze daar…
Leerplaatsprofielen en Waarde-vol Onderwijs
Geplaatst op 8 september 2020 - Thema's: Vernieuwing onderwijs, Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs®
Een leerplaatsprofiel maakt onder meer duidelijk welke competenties studenten op een zorgafdeling kunnen verwerven. Dit artikel geeft nog meer redenen waarom er binnen Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs® aandacht is voor leerplaatsprofielen.
Welkom aan boord!
Geplaatst op 12 juni 2020 - Thema's: Vernieuwing onderwijs, Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs®
Een onboarding-app: wat is dat en wat kun je ermee? Elsbeth Sancheze van zorgorganisatie Topaz vertelt er meer over.
Kleurrijk oud: dialoog over cultuurspecifieke zorg
Geplaatst op 17 februari 2020 - Thema's: Vernieuwing onderwijs, Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs®
Wat is cultuurspecieke zorg? En waarom is het belangrijk dat (aankomende) zorgprofessionals hier iets vanaf weten? Fatos Ipek en Tessa Bouwmeester vertellen er meer over.
Genieten met de Wonderfoon
Geplaatst op 30 januari 2020 - Thema's: Vernieuwing onderwijs, Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs®
Liedjes luisteren met de Wonderfoon: dat is puur genieten.
Werken met het Leefplezierplan
Geplaatst op 27 januari 2020 - Thema's: Vernieuwing onderwijs, Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs®
Zorgorganisaties ActiVite en Topaz deden van 2017-2019 met een pilot van Leyden Academy over het vergroten van het welbevinden van bewoners, met behulp van het Leefplezierplan. Ze zijn nu allebei ook betrokken bij een vervolgproject.