Onderwijs

‘Als mensen er voor elkaar zijn, is de meeste zorg over­bodig’ | Op bezoek bij Het 8ste Werk

Meer ruimte maken voor lokale zeggenschap, zodat mensen samen hun eigen oplossingen kunnen bedenken. En kunnen aangeven wat zij daarbij van collectieve voorzieningen nodig hebben. In 2023 bezoeken we plekken waar mensen lokaal invulling geven aan 'Waardevol leven'. We starten een dialoog - zonder dat het bij ‘alleen praten’ blijft - en vinden medestanders in de zoektocht naar verbinding. We beginnen bij Het 8ste Werk in Kampen: een initiatief waar mensen er voor elkaar zijn, waardoor de meeste zorg overbodig is.

lees verder (2)

Radicale ver­nieuwing zeg­genschap: ‘De mensen zelf aan het stuur’

Een bijzonder diverse groep mensen trok eind maart naar een inspirerende plek in Kampen: Het 8ste Werk. Aanleiding is de gevoelde maatschappelijke noodzaak om voorbij verschillende sectoren en vernieuwingsbewegingen te denken en doen. En een gedeelde droom: een samenleving creëren die draait om Waardevol leven. Waarin alles begint bij hoe mensen zelf willen leven. Om deze zoektocht te ondersteunen worden meer bezoeken gepland aan plekken in het land waar de lokale zeggenschap vernieuwd wordt.

lees verder

Zicht op ver­nieuwing – deel 5

Binnenkijken bij vernieuwers van de verpleeghuiszorg: inzichten, voorbeelden en overdenkingen.

‘Zicht op vernieuwing’ is een publicatie van Radicale vernieuwing zorg. We gaan in gesprek met vernieuwers. We evalueren en kijken vooruit. We doen dit vanuit verschillende perspectieven en met diverse vernieuwers uit ons netwerk.

lees verder

Effecten van onder­wij­sin­novatiep­rojec­ten in Leiden

Geplaatst op 13 december 2021 - Thema's: Vernieuwing onderwijs, Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs®
De gemeente Leiden nodigt tweejaarlijks partijen uit om een onderwijsinnovatieproject in te dienen.

lees verder

Een geslaagde missie

Geplaatst op 19 augustus 2021 - Thema's: Vernieuwing onderwijs, Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs®
PROJECT VIDEO-BASED LEREN SUCCESVOL GEIMPLEMENTEERD De samenwerking binnen het project ‘video-based leren’ loont. De filmpjes uit de videoreeks Liefdevolle zorg in de praktijk zijn als educatieve clips in het (RVWO-)…

lees verder

Intimiteit en sek­sualiteit in de ouderen­zorg

Wat hebben (aankomende) zorgprofessionals in de ouderenzorg nodig kennis en vaardigheden om de behoefte aan intimiteit en seksualiteit van bewoners en cliënten bespreekbaar te maken?

lees verder

Opschaling van pilot met slim incon­tinen­tiemateriaal

Slim incontinentiemateriaal draagt bij aan de kwaliteit van leven van bewoners en leidt tot minder werkdruk voor het zorgpersoneel, ontdekte zorgorganisatie ActiVite door een pilot op locatie Hussonshoek. Reden genoeg om deze innovatie nu breder uit te rollen.

lees verder

Hoe geef je technologie een goede plek in het verpleeg­huis?

Zorgtechnologie en zorgICT worden steeds belangrijker in verpleeghuizen, ziet Maarten Ellenbroek, projectleider Zorg & Technologie bij zorgorganisatie Topaz. “Toch vinden zorgmedewerkers het nog best lastig om te bedenken hoe technologie bij hun werk kan ondersteunen.”

lees verder

“Alles wat je doet, moet waarde toevoegen”

Lia de Jongh, voorzitter van de raad van bestuur van zorgorganisatie Topaz, over het belang van wetenschappelijk onderzoek.

lees verder

Leren in en met de praktijk van de zorg voor ouderen

Zorgonderzoekers Ludo Glimmerveen en Marieke van Wieringen verdiepen zich in Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs® (RVWO). “Wat is de beroepsopvatting van de zorgprofessionals die deze praktijk-leerroute volgen? Hoe geven ze daar…

lees verder

Leerplaatsprofielen en Waarde-vol Onderwijs

Geplaatst op 8 september 2020 - Thema's: Vernieuwing onderwijs, Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs®
Een leerplaatsprofiel maakt onder meer duidelijk welke competenties studenten op een zorgafdeling kunnen verwerven. Dit artikel geeft nog meer redenen waarom er binnen Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs® aandacht is voor leerplaatsprofielen.

lees verder

Welkom aan boord!

Een onboarding-app: wat is dat en wat kun je ermee? Elsbeth Sancheze van zorgorganisatie Topaz vertelt er meer over.

lees verder

Kleurrijk oud: dialoog over cul­tuurspecifieke zorg

Geplaatst op 17 februari 2020 - Thema's: Vernieuwing onderwijs, Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs®
Wat is cultuurspecieke zorg? En waarom is het belangrijk dat (aankomende) zorgprofessionals hier iets vanaf weten? Fatos Ipek en Tessa Bouwmeester vertellen er meer over.

lees verder

Genieten met de Wonderfoon

Liedjes luisteren met de Wonderfoon: dat is puur genieten.

lees verder

Werken met het Leefplezierplan

Zorgorganisaties ActiVite en Topaz deden van 2017-2019 met een pilot van Leyden Academy over het vergroten van het welbevinden van bewoners, met behulp van het Leefplezierplan. Ze zijn nu allebei ook betrokken bij een vervolgproject.

lees verder

Platform deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese