Hbo-v, met het accent op de ouderenzorg

Medio mei gaat de eerste groep hbo-v-studenten van start met Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs®. Momenteel is LOI Hogeschool samen met de professionals van de zorgorganisaties druk bezig met inrichten van de praktijk-leerroute voor dit traject. Marjolein Lohmann, programmamanager bij de LOI Hogeschool, vertelt er meer over.

Kun je wat vertellen over je functie?

“Als programmamanager Zorg en Welzijn ben ik verantwoordelijk voor het opleidingsontwerp van een aantal zorg- en welzijnsopleidingen, waaronder de hbo-v, binnen LOI Hogeschool en de aansluiting van deze opleidingen op de vraag vanuit de arbeidsmarkt. Verder denk ik mee in het vormgeven van leer- en ontwikkeltrajecten op basis van een specifieke vraag vanuit een organisatie – of een samenwerking van organisaties. Hierbij is het van belang de wensen vanuit de organisaties goed te vertalen naar een traject dat niet alleen aansluit bij de wensen, maar dat ook voldoet aan de eisen die er zijn vanuit de opleiding zelf en de kwaliteitsborging. Dat laatste is met name van belang als de wens vanuit de organisaties tevens is om de studenten ook een erkend diploma te verstrekken na succesvolle afronding van het traject. Waarde-vol Onderwijs is zo’n traject.”

Waarom wil LOI Hogeschool graag bijdragen aan Radicale Vernieuwing – Waarde-vol Onderwijs?

“LOI Hogeschool vindt het belangrijk een bijdrage te kunnen leveren aan maatschappelijke vraagstukken binnen onderwijs en arbeidsmarkt. Dat is een belangrijk uitgangspunt van de hogeschool.
We zien dat de zorg sterk aan het veranderen is. En daarmee veranderen ook de eisen die aan zorgprofessionals worden gesteld. Als het beroep verandert, zullen opleidingen mee moeten veranderen.
Waarde-vol Onderwijs is een antwoord op de vraag vanuit het werkveld naar anders-opgeleide professionals in de ouderenzorg. Vanuit LOI Hogeschool ondersteunen wij deze aanpak en denken we er graag over mee.”

Wie zijn er betrokken bij de vormgeving van het nieuwe onderwijs?

“De samenwerkende partijen treffen elkaar elke drie weken in de werkgroep die zich bezighoudt met het vormgeven van het onderwijs. Mieke Hollander begeleidt dit proces vanuit het project Radicale vernieuwing – Waarde-vol Onderwijs.
In deze werkgroep bespreken we bijvoorbeeld welke aspecten in het reguliere onderwijs gemist worden en aan het nieuwe concept toegevoegd moeten worden. Zo hebben we onder meer geconstateerd dat de nieuwe studenten meteen al in het begin kennis moeten nemen van het beroepsprofiel, opdat zij zich een goed beeld vormen van wat ze uiteindelijk moeten kennen en kunnen. Ook vinden wij het van belang dat de studenten reflecteren op vragen als: Waar sta ik nu? Wat heb ik nodig om dat einddoel te bereiken? Waarin moet ik mij dan nog ontwikkelen? En hoe ga ik dat doen?”

Waarin verschilt de opleiding Waarde-vol Onderwijs van de reguliere hbo-v?

“Ondanks de brede basis die gevormd wordt door de uitgangspunten van Bachelor of Nursing 2020, leggen we het accent in de opleiding wel écht op de ouderenzorg. We kunnen bijvoorbeeld in de – online – opdrachten meer op de ouderenzorg focussen dan in de reguliere hbo-v-opleiding. Ook in de lesdagen zal er meer aandacht zijn voor ouderen, alleen al doordat de studenten het grootste deel van hun opleiding op de werkplek in de zorgorganisaties volgen. Het voordeel is dat de docenten zo beter kunnen aansluiten bij de alledaagse praktijk van de ouderenzorg. De studenten kunnen bovendien leren van ervaren collega’s, vaardigheden oefenen en met elkaar, de werkbegeleiders, praktijkdocenten en docenten reflecteren op wat zich voordoet op de werkvloer. Dit heeft een grote meerwaarde voor de onderwijscontext.”

Hoe ver zijn jullie al met het ontwikkelen van het nieuwe onderwijs?

“We zijn druk bezig met de planning en inrichting van de eerste twintig weken van het lesprogramma. Waar zullen de lessen plaatsvinden? Wanneer? Welke experts vanuit het veld kunnen gastcolleges geven?
Het bijzondere is, dat dit onderwijsconcept gaandeweg verder zal groeien. Niet alles ligt bij voorbaat al vast. Dat is best spannend. We streven naar een mooi praktijk-leertraject, maar beseffen ook dat we met z’n allen nog aan het leren zijn. Ik verwacht dan ook dat we gedurende het traject voortdurend uitgedaagd worden; het betreft tenslotte een ontwikkeltraject.”

Wat hoop je dat dit onderwijsvernieuwingstraject uiteindelijk oplevert?

“Dat we goed opgeleide, positief-kritische, zelfredzame verpleegkundigen afleveren die met hun kennis en kunde bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit van de ouderenzorg.
Waarde-vol Onderwijs sluit aan bij de vraag van de zorgorganisaties in deze regio. Ik hoop dat we straks ook gaan zien dat de zorgorganisaties dankzij deze opleiding nog beter kunnen inspelen op de wensen en behoeften van hun cliënten.”

“We hebben de mogelijkheid om te experimenteren”
Gertrude Meerburg, opleidingsfunctionaris bij ActiVite, zit in de Werkgroep (hbo) Waarde-vol Onderwijs. Ze vertelt over de elementen die ze graag terug zou zien in de praktijk-leerroute voor hbo-v’ers.

“Bij Waarde-vol Onderwijs draait het altijd om de behoeften van de mens met een hulpvraag en zijn naasten. Daarom willen we graag dat studenten niet alleen verpleegtechnische vaardigheden onder de knie krijgen, maar dat ze ook leren over gastvrijheid, waarden en normen, over hoe je relaties legt met cliënten en hoe je hen ondersteunt. Tijdens de laatste vergadering van de werkgroep hebben we aangegeven dat we graag onderdelen van de hbo-opleiding Social Work zouden terugzien in de hbo-v-opleiding Waarde-vol Onderwijs. In de huidige tijd is het verder van belang dat studenten leren over zorgtechnologie en zorg-ICT. En uiteraard moeten zij zelf onderzoek leren doen. Dit is immers een hbo-opleiding! Vanaf het begin moet het niveau gewaarborgd zijn.”

Pijlers
“De mbo-opleiding Waarde-vol Onderwijs rust op pijlers als vraaggestuurd leren, hybride onderwijs, werkplekleren en interprofessioneel leren. Die zien we ook graag terug in deze hbo-route. Zo vinden we het belangrijk dat studenten op de werkplek leren omgaan met verschillende beroepen en niveaus. Ze moeten straks immers het gesprek kunnen aangaan met verschillende professies: verzorgenden, artsen, psychologen.
Verder zou het goed zijn om het onderwijs te verrijken met de inzichten die zijn opgedaan door de beweging Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg, van regels naar relaties. Ook in die beweging draait het immers om de behoeften van de cliënt. De inzichten kun je bijvoorbeeld in opdrachten laten terugkomen. Het gaat erom de cliënt centraal te stellen.”

In het verpleeghuis of thuis
“De hbo-v-studenten Waarde-vol Onderwijs kunnen zowel intramuraal als extramuraal worden opgeleid. Beide groepen studenten zullen straks waarschijnlijk verschillende leervragen hebben. Daarom is het belangrijk dat er in de opleiding niet alleen oog is voor het verpleeghuis, maar ook voor de thuissituatie en vragen die zich daar kunnen voordoen. Bijvoorbeeld: hoe bouw je de zorg verantwoord af? Of: hoe betrek je familieleden bij de zorg thuis?”

Breekijzer
“De werkgroep zal voorlopig regelmatig bij elkaar blijven komen. Gaandeweg zullen we het onderwijs samen steeds verder ontwikkelen. Daar heb ik veel zin in! Ik ben ook heel benieuwd wat dit traject uiteindelijk oplevert. Met name ben ik nieuwsgierig of het lukt om hbo-verpleegkundigen in een kortere tijd op te leiden – als ze de capaciteiten hebben. Lang leek dat niet mogelijk, door allerlei regelgeving. Maar die blijkt toch niet in beton gegoten. Dit traject fungeert als breekijzer; we hebben nu de mogelijkheid om te experimenteren. Laten we die ruimte nemen!”

 


Geplaatst op: 4 maart 2019
Laatst gewijzigd op: 4 maart 2019