Team Gasthuis­hof is enthousiast over RVWO-studen­ten: “We leren veel van elkaar”

Geplaatst op 9 juli 2020

Toen de praktijk-leerroute Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs® (RVWO) in 2018 van start ging bij zorgorganisatie DSV|verzorgd leven, deed de thuiszorg aanvankelijk niet mee. Inmiddels wel. Marlene Jongeleen, verpleegkundige en teamleider van Zorgsteunpunt Gasthuishof / Zorg Thuis in Katwijk, is heel positief. “Ik zou graag vaker RVWO-studenten begeleiden.”

Marlene Jongeleen (55) vond het eigenlijk niet zo erg dat de eerste RVWO-studenten in 2018 begonnen in een intramurale setting. “Ik vroeg me namelijk af of wij de studenten wel de juiste ondersteuning zouden kunnen bieden. In een woonzorgcentrum kun je vrij makkelijk een collega om raad vragen, in de wijk niet. Daar moet je behoorlijk zelfstandig beslissingen nemen. Dat leek me voor studenten een hele uitdaging.”
Daar kwam nog bij dat Marlene er ook wel een beetje tegenop zag om RVWO-studenten onder haar hoede te nemen. “Het was een nieuw project; we wisten nog niet goed wat we ervan konden verwachten. Zou het niet heel veel extra werk kosten? En wat zou RVWO ons opleveren?”

Investeren in toekomstige collega’s

Inmiddels weet Marlene dat wel: kundige, betrokken collega’s. “Ik zag in intramurale zorg in de woonzorgcentra dat RVWO-studenten een hele goede opleiding krijgen, die supergoed wordt afgestemd op de praktijk. Ze leren wat écht nodig is. Dat sprak mij toch wel heel erg aan. Daarom heb ik praktijkopleider Monique van der Meij in 2019 benaderd, met de vraag of wij ook RVWO-studenten konden gaan begeleiden. En dan het liefst verpleegkundigen-in-opleiding, want in de thuiszorg heerst er een tekort aan verpleegkundigen.”

Leren van elkaar

Marlene’s wens werd gehonoreerd; in oktober 2019 ging de eerste RVWO-student, Helen Albers, van start en sindsdien is de Gasthuishof ook aangesloten bij RVWO. Helen volgt de opleiding tot mbo-verpleegkundige. “We boften met haar; er was meteen een goede klik met het team”, zegt Marlene. “Helen stelde veel vragen en benaderde situaties met een frisse blik, ook vanuit de theorie. Dat is goed, het zette ons aan het denken.”

Poppenkast

Ze geeft een voorbeeld van de ‘frisse studentenblik’. “Een van onze zorgvragers was in de terminale fase. De student kende haar niet en signaleerde dat mevrouw een hoog/laag-bed en een postoel nodig had. Maar mevrouw vroeg later op de dag aan de verzorgende – die al jaren bij haar thuis kwam- of ‘die poppenkast’ wel echt nodig was. Ze zag de hulpmiddelen niet zitten. De verzorgende was geneigd om mee te gaan met de wens van mevrouw. Daar zat dus frictie: de student wilde vooral werken volgens het boekje, de verzorgende wilde meebuigen met de zorgvrager.
Toen we deze casus in het team bespraken, kwamen we erachter dat het allebei nodig is: oog hebben voor de beste zorginzet én meegaan met de behoeften van de cliënt. Je moet kijken hoe je dat kunt integreren. Door over dit soort casuïstiek samen te praten, leren we in het team van elkaar en verdiepen we onze kennis.”

Leervragen sluiten goed aan bij praktijk

De manier waarop RVWO-studenten leren, spreekt Marlene erg aan. “Ze gaan aan de slag met hun eigen leervragen. Deze komen voort uit de interesses van de student én sluiten aan bij wat zich voordoet in de praktijk. Daardoor leren studenten er veel van.” Ze geeft een voorbeeld: “Ik doe als verpleegkundige veel wondzorg. Stel, ik weet dat de student een leervraag heeft die hiermee te maken heeft. Dan vraag ik of ze meegaat naar de cliënt. Meestal kijkt ze dan eerst een keertje mee met mij. Daarna duikt zij in de boeken, om zich nog meer in wondzorg te verdiepen. En de keer erop laat ik haar de wond zelf verzorgen. Zij schrijft een verslagje, ik geef feedback. Dat werkt heel goed.”
Marlene is ook te spreken over de afstemming met de docenten van mboRijnland. “De lijntjes met de mentor zijn korter dan bij de reguliere opleiding. Daardoor kunnen we snel schakelen.”

Versnellen?

Al met al is Marlene dik tevreden over RVWO. “Het valt me op dat deze studenten heel gemotiveerd zijn, leergierig en enthousiast. En ze hebben echt oog voor de cliënt. Voorheen maakte ik vaak mee dat een student vooral op de verpleegtechnische handeling gefocust was. Dan dacht ik weleens: zie je nu niet dat er ook nog een mens vastzit aan de wond die je aan het verzorgen bent? RVWO-studenten leren veel beter om op de mens af te stemmen.”
Zijn er ook dingen die nog beter kunnen bij RVWO? “Niet zo heel veel…”, peinst Marlene. “Alleen misschien het examentraject. Ik had begrepen dat RVWO-studenten versneld hun  opleiding kunnen afronden. Nu blijkt echter, dat ze soms toch enkele maanden moeten wachten, totdat ze examen mogen doen. Dat is wel jammer.”

Opschalen

Marlene zou in de toekomst graag meer RVWO-studenten willen opleiden binnen het team, zowel van niveau 3 als 4. “Het kost minder werk dan ik eerst dacht, je leert er zelf ook van én je kunt eraan bijdragen dat je straks nieuwe, kundige collega’s in je team kunt verwelkomen! Dus waarom zou je het niet doen?”

Meer weten over het project Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs®?

Kijk dan op: www.waardevolonderwijs.nl, volg onze sociale media of meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Tekst: Femke van den Berg (Bureau Bisontekst). Beeld: Marlene Jongeleen & Pixabay.

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemende organisaties

Platform deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.