Kwaliteitsverpleeg­kundige is eerste aanspreek­punt voor studenten

Geplaatst op 30 september 2020

Bij DSV|verzorgd leven kennen ze sinds kort de functie van kwaliteitsverpleegkundige. Een van haar taken is: studentbegeleiding. Monique van der Meij (praktijkopleider en interne projectleider Waarde-vol Onderwijs bij DSV) en Nadira Hulic-Duliman (kwaliteitsverpleegkundige) vertellen er meer over.  

Monique van der Meij begon in januari 2019 als praktijkopleider RVWO bij DSV|verzorgd leven. In oktober van datzelfde jaar werd ze gevraagd om ook de interne projectleider van Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs® (RVWO, zie onderaan) te worden; ze volgde haar collega Thessa Groen op. “Het leek me heel leuk om het projectleiderschap over te nemen; ik had er meteen veel zin in”, weet ze nog.

Interne werkgroep

Vrij snel na de start van RVWO was binnen DSV|verzorgd leven al een interne werkgroep opgericht voor een aantal managementleden, praktijkopleiders en zorgmedewerkers, die bespraken of het project op de goede weg was. “Op een gegeven moment is echter bewust gekozen om deze werkgroep te vervangen door een werkgroep, bestaande uit kwaliteitsverpleegkundigen en wijkverpleegkundigen”, vertelt Monique. “Waarom? Vooral omdat zij veel op de werkvloer komen en in de dagelijkse praktijk intensief betrokken zijn bij de begeleiding van RVWO-studenten. Zij weten dus wat er speelt.”

Nieuwe functie

De functie van kwaliteitsverpleegkundige is relatief nieuw binnen DSV (zie kader). “Het is een mooie en afwisselende baan”, vertelt kwaliteitsverpleegkundige Nadira Hulic-Duliman. Nadira begon zo’n twee jaar terug bij woonzorgcentrum Salem (onderdeel van DSV). “Ik ben vooral vakinhoudelijk bezig. Het is onder meer mijn taak om ideeën te bedenken die de zorgkwaliteit verhogen. Als ik zie dat iets anders en beter kan, dan deel ik dit met de teamleider, mijn collega-kwaliteitsverpleegkundigen en anderen op de werkvloer, als collega’s onder elkaar. Ik vind het ook fijn om anderen te coachen. Zo werken we er samen aan om het professioneel handelen op een hoger plan brengen.”
Iedere locatie van DSV|verzorgd leven heeft inmiddels een of meer kwaliteitsverpleegkundigen in dienst. In de dagelijkse praktijk overlegt Nadira vooral intensief met haar directe collega José Hermans, ook kwaliteitsverpleegkundige bij Salem. “We hebben het werk inhoudelijk verdeeld. Ik verdiep me vooral in de regels, protocollen en vernieuwingen voor mensen met een lichamelijke aandoening; José is met name gericht op dementie. We vullen elkaars kennis en kunde dus mooi aan.”

“Het is mooi om studenten te coachen”

Een belangrijke andere rol van de kwaliteitsverpleegkundige is die van studentbegeleider. “Daar heb ik altijd veel plezier in gehad”, vertelt Nadira enthousiast. “Ik vind het mooi om studenten te ondersteunen bij hun opdrachten, feedback te geven, samen te evalueren. Vroeger was ik al actief als werkbegeleider in de verpleeghuiszorg. Ook heb ik met veel interesse verschillende cursussen gevolgd over studentbegeleiding.”
Bij DSV volgden alle kwaliteitsverpleegkundigen een training over RVWO, die gegeven werd door de praktijkopleiders. Monique: “En nieuwe collega’s krijgen deze training ook weer aangeboden. Dat is heel belangrijk, omdat kwaliteitsverpleegkundigen het eerste aanspreekpunt zijn voor studenten RVWO. Ze zijn bovendien degenen die de voortgang van de studenten op de werkvloer beoordelen. Dit doen zij op basis van de input van de werkbegeleiders. Ze moeten dus heel goed weten wat RVWO inhoudt.” Monique zelf staat iets meer op afstand van de studenten. “Ik ben aanwezig bij hun introductie, de tussenevaluatie en hun eindbeoordeling.”

Mijlpaal

Binnenkort zal de laatste groep ‘reguliere studenten’ afstuderen. Vanaf dat moment leidt DSV|verzorgd leven alleen nog studenten op via de praktijk-leerroute RVWO. “Een belangrijke mijlpaal”, stelt Monique, die erg enthousiast is over RVWO. “De uitgangspunten sluiten erg goed aan bij waar het om draait in de ouderenzorg: dat je mensen met een zorgvraag een waardevolle dag geeft. Studenten leren ‘heel de mens’ te zien en aan te sluiten bij de behoeften van mensen met een zorgvraag. We merken ook echt in de praktijk dat RVWO-studenten het welzijn van bewoners voorop stellen.” Nadira: “Dat spreekt mij erg aan.”
De eerste RVWO-gediplomeerden zijn inmiddels in dienst bij DSV; hun aantal zal nog flink gaan groeien, denkt Monique. “En het mooie is dan, dat deze RVWO-gediplomeerden als werkbegeleider de nieuwe RVWO-studenten kunnen ondersteunen. Zij kennen de opleiding uit eigen ervaring en zullen daardoor de nieuwe lichting studenten vast en zeker goed kunnen begeleiden.”

Volgende stappen
De komende periode is het van belang om ervoor te zorgen dat ‘de RVWO-trein lekker doorrijdt’, aldus Monique. “We gaan daarom volgende stappen zetten. Zo willen we het werkplekleren goed vorm gaan geven. En we zoeken naar nieuwe manieren van teamoverleg. Binnen dit overleg was er altijd intervisie, met aandacht voor RVWO. We bespraken wat  goed ging en waar medewerkers tegenaan liepen. Door de coronacrisis kwam dit ‘live’ overleg tijdelijk in de koelkast te staan. Op korte termijn willen we kijken hoe we het – in een andere vorm – weer kunnen herstarten.”
Wat ook op de agenda staat: een 9-daagse scholing voor de kwaliteitsverpleegkundigen. “Ik heb er veel zin in!”, zegt Nadira. “Het is mooi dat ik me nog verder mag gaan ontwikkelen. Ik heb een prachtige baan!”

WAT DOET DE KWALITEITSVERPLEEGKUNDIGE?
Kwaliteitsverpleegkundigen hebben een veelzijdige baan, met veel afwisseling.

Om te beginnen is de kwaliteitsverpleegkundige verantwoordelijk voor het inhoudelijk coördineren van de zorg op de locatie. Zij of hij coacht collega’s op de inhoud van hun werk en is het aanspreekpunt voor studenten.
Voor de helft van je werktijd ben je op de werkvloer aanwezig, de overige tijd ben je beschikbaar om andere belangrijke zaken te doen, zoals als de coördinatie van het team en het bedenken van ideeën om de kwaliteit van de zorg te verhogen. Daarnaast plan je werkoverleggen, enthousiasmeer je collega’s en denk je mee in oplossingen. Je beschikt over hbo werk- en denkniveau en een verpleegkundig diploma met geldige BIG-registratie. Vanzelfsprekend heb je meerjarige werkervaring als verpleegkundige.

OVER RVWO
Radicale Vernieuwing Waarde-Vol Onderwijs® vernieuwt het zorgonderwijs, zodat de zorg en ondersteuning duurzaam kunnen aansluiten bij de waarde(n) van mensen met een zorgvraag en hun naasten én zorgprofessionals hun werk met plezier doen. De praktijk-leerroute wordt uitgevoerd door zorgorganisaties ActiVite, DSV|verzorgd leven en Topaz. (Meer informatie over RVWO lees je in de RVWO-nieuwsbrief).

Interviews en tekst: Mieke Hollander en Femke van den Berg.

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemende organisaties

Platform deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.