Podcast over wel­bevin­den – BNR Nieuwsradio

Geplaatst op 15 april 2021

Niet alleen binnen Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs® (RVWO) worden mooie podcasts opgenomen. Ook op andere plekken vind je deze. Zo heeft BNR Nieuwsradio een podcast gemaakt die de moeite van het beluisteren waard is. Harmke Pijpers, een doorgewinterde journalist, interviewt hierin Debby Gerritsen.

Debby Gerritsen is per 1 april 2019 bijzonder hoogleraar ‘Welbevinden kwetsbare ouderen en mensen met een chronische ziekte in de langdurige zorg’ aan de Radboud Universiteit/Radboudumc. De leerstoel is mogelijk gemaakt door het Universitair Kennisnetwerk Ouderenzorg Nijmegen (UKON). Gerritsen is opgeleid tot ouderenpsycholoog en promoveerde in 2004 aan de Vrije Universiteit Amsterdam op onderzoek naar kwaliteit van leven in verpleeghuizen. Vanuit haar functie houdt zij zich nu bezig met de kwaliteit van leven van kwetsbare ouderen in de langdurige zorg. Ze onderzoekt onder meer hoe je die kwaliteit, uitgedrukt als welbevinden, kunt meten en optimaliseren.

Pittige vragen

En nu is er dan een frisse podcast, waarin Harmke Pijpers de pittige vragen niet schuwt. Het gesprek gaat over de langdurige zorg die allengs steeds complexer wordt. Hierbij past een multidisciplinair team. Daarnaast is het van belang de bewoners en hun naasten nadrukkelijker te betrekken bij de zorg vanuit de zogenaamde zorgdriehoek: de bewoner, diens naaste en de professional.
In het gesprek gaat het er ook over dat welbevinden méér inhoudt dan het oplossen van een probleem, het verlichten van lijden. Het gaat erom dat iemand positieve ervaringen heeft. Debby Gerritsen geeft aan dat ‘welbevinden’ lastig te duiden en te meten is.

Rapport

In 2017 heeft het Centraal Planbureau er een rapport over uitgebracht. Hieruit kwam onder meer naar voren dat kwetsbare ouderen de tevredenheid met hun leven gemiddeld een 7,3 geven. “Maar”, zo schreven de onderzoekers, “op het meer persoonlijke vlak voelden ze zich vaak niet gelukkig. De helft voelde zich eenzaam, men voelde zich ongezond en had weinig doelen om voor te leven” (van Campen & Verbeek-Oudijk, 2017). Hetzelfde onderzoek splitste welbevinden uit in verschillende elementen, zoals: een warme band hebben met partner en kinderen, met vrienden, je verbonden voelen, van betekenis zijn, anderen helpen, ruimte hebben om jezelf te kunnen zijn, vrijheid kennen – bijvoorbeeld om te kiezen, gezond zijn, fit zijn, buiten zijn, plezier hebben, uitgedaagd worden en rust ervaren.

Enfin, allemaal zaken die in waardevol onderwijs en waardevolle zorg ook als belangrijke elementen worden aangemerkt.

Ben je nieuwsgierig geworden naar meer? Beluister dan de podcast:

https://www.bnr.nl/podcast/beter/10431274/zorg-voor-kwetsbare-ouderen-en-chronisch-zieken-steeds-gecompliceerder

Over (de podcasts van) RVWO
Radicale Vernieuwing Waarde-Vol Onderwijs® vernieuwt het zorgonderwijs, zodat de zorg en ondersteuning duurzaam kunnen aansluiten bij de waarde(n) van mensen met een zorgvraag en hun naasten én zorgprofessionals hun werk met plezier doen. (Meer informatie over RVWO lees je in de RVWO-nieuwsbrief). In het kader van RVWO is er een aantal podcasts (inmiddels negentien) opgenomen voor de reeks de WaardeCast®. Hierin gaat Mieke Hollander (projectleider RVWO) in gesprek met deskundigen over interessante onderwerpen met betrekking tot de (ouderen)zorg en het mbo- en hbo zorg- en welzijnsonderwijs. De podcasts zijn in eerste instantie bedoeld voor studenten (RVWO), al zijn ze zeker ook interessant voor anderen.
Ook andere boeiende podcasts over zorg en onderwijs kunnen een plekje krijgen op de website www.waardevolonderwijs.nl om gebruikt te worden in het RVWO-onderwijs.

Tekst: Mieke Hollander. Beeld: Pixabay.

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemende organisaties

Platform deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.