Prik­kelen­de festivals tijdens Ontdek­dezorg week

Geplaatst op 24 februari 2020

Let op: In verband met voorkómen van verspreiding van het corona-virus is het festival waar in dit bericht over gesproken wordt geannuleerd.

Voor mensen die overwegen om (opnieuw) in de zorg te gaan werken, zijn er volop kansen en mogelijkheden. Tijdens de Ontdekdezorg week kunnen zij in contact komen met werkgevers. Lilian Menu van Care2Care vertelt er meer over.

De Ontdekdezorg week duurt van maandag 16 tot en met zaterdag 21 maart 2020. In deze week presenteren zorg- en welzijnsorganisaties uit heel Nederland zich in hun eigen regio aan mensen die geïnteresseerd zijn in (leren en) werken in de zorg. Bezoekers kunnen tijdens evenementen en bijeenkomsten contact leggen met potentiële werkgevers.
De Nationale Ontdekdezorg week en de bijbehorende campagne worden gecoördineerd door Regioplus, een samenwerkingsverband van veertien regionale werkgeversorganisaties. Op de website https://ontdekdezorgweek.nl/ is een overzicht te vinden van de diverse regionale initiatieven die plaatsvinden in de Ontdekdezorg week.

Twee festivals

In de regio Zuid-Holland Noord en Midden-Holland is de werkgeversorganisatie Care2Care de coördinator en aanjager van de Ontdekdezorg week. “We werken hierin samen met de betrokken gemeenten, het UWV en uiteraard de zorg- en welzijnsorganisaties”, vertelt Lilian Menu, directeur a.i. In ‘haar’ regio staan twee Zorgfestivals op het programma tijdens de Ontdekdezorg week: “We trappen af op woensdag 18 maart in de Schouwburg van Gouda. Een dag later vindt in Leiden, bij Scheltema, het tweede festival plaats.” Beide evenementen beginnen om 14.00 en duren tot 18.30. “Mensen hoeven zich niet aan te melden: ze mogen gewoon binnenlopen”, aldus Lilian.

Speeddates en VR-brillen

Tijdens de Zorgfestivals kunnen belangstellenden kennismaken met regionale zorg- en welzijnsorganisaties, speeddaten met werkgevers en loopbaancoaches, mogelijkheden voor opleidingen en openstaande vacatures bekijken, hun curriculum vitae laten checken door de cv-dokters en de nieuwste snufjes op het gebied van innovatie & technologie in de zorg zien en ervaren (zoals Virtual Reality-brillen). Muziek, activiteiten, een hapje en drankje zorgen voor de echte festivalsfeer.

Samen optrekken

Op de festivals is een groot deel van de regionale werkgevers in zorg en welzijn vertegenwoordigd: organisaties uit de gehandicaptenzorg, eerstelijnszorg, geestelijke gezondheidszorg, jeugdzorg, GGD, verpleeg- en verzorgingshuizen, thuiszorg, kinderopvang, welzijn, ziekenhuizen en natuurlijk de opleidingen. Samen zorgen ze ervoor dat bezoekers een goed en realistisch beeld van de sector krijgen.  “Het mooie is, dat de zorg- en welzijnsorganisaties daar staan vanuit een gemeenschappelijk belang, namelijk: zorgen voor voldoende instroom in de zorg”, zegt Lilian. “Vroeger zagen ze elkaar nog weleens als concurrenten. Maar die tijd is gelukkig wel zo’n beetje voorbij.”

‘Vertel het je buurvrouw’

De Ontdekdezorg week is een voortzetting van de Week van Zorg en Welzijn, die in voorgaande jaren steeds werd georganiseerd. Bovendien borduurt de Ontdekdezorg week ook voort op de campagne IkZorg van het Ministerie van VWS. “Maar we hebben wel een duidelijk eigen gezicht”, vertelt Lilian. “De Ontdekdezorg week heeft een eigentijds jasje, met een campagne waarin enthousiaste zorgmedewerkers centraal staan en evenementen waar van alles te beleven valt. De week richt zich op zij-instromers en herintreders, maar uiteraard zijn ook schoolverlaters en werknemers die zich oriënteren op een andere baan binnen de zorg welkom. We willen graag al deze doelgroepen aanspreken en prikkelen om – weer – voor de zorg te kiezen.”
Care2Care doet dat door laagdrempelige, aantrekkelijke evenementen te organiseren. Maar ook door zorg- en welzijnsprofessionals uit de regio te vragen om ervoor te zorgen dat mensen uit hun direct omgeving naar de festivals komen. “Tegen deze professionals zeggen we: vertel je zusje, buurman, nichtje en vriendin over het festival. En ook, over hoe trots je erop bent dat je via je werk iets voor een ander kunt betekenen. Met deze aanpak willen we mensen laten zien dat er mooie baankansen ‘dichtbij huis’ zijn.”

Heb jij de Z-factor?

Zorg- en welzijnsmedewerkers die zich er zelf voor willen inzetten dat de Ontdekdezorg week een succes wordt, kunnen online een toolkit met materialen downloaden. Hierin vinden zij bijvoorbeeld sociamedia-posts, logo’s en informatiebrieven om te delen met hun eigen netwerk.
Ook landelijk wordt via verschillende activiteiten de spotlight gericht op de Ontdekdezorg week. “Zo zal er begin maart een Pop-Up-Store op Centraal Station Utrecht verschijnen, waar mensen meer informatie kunnen krijgen over werken in zorg en welzijn”, aldus Lilian.
Voorafgaand aan de Ontdekdezorg week start een online campagne: Heb jij de Z-factor? “Via een online testje met zes stellingen kunnen mensen snel testen of ze geschikt zijn voor de zorg, of ze het wel of niet in zich hebben”, zegt Lilian.

Insteek

De insteek van de Ontdekdezorg week is dat mensen op een van de regionale bijeenkomsten een vervolgafspraak kunnen maken om een zorgorganisatie beter te leren kennen. Bijvoorbeeld door een kijkje te nemen op een locatie of het bezoeken van een informatieavond. “En uiteindelijk hoop je natuurlijk op nieuwe instroom”, zegt Lilian. “In hoeverre die instroom puur is toe te schrijven aan de Ontdekdezorg week is overigens lastig exact te meten, want de zorgorganisaties en Care2Care zetten meerdere activiteiten in de regio in om potentiële medewerkers te boeien voor de zorg.” In 2019 trokken de evenementen in de Week van Zorg en Welzijn in Midden-Holland en Holland Rijnland zo’n achthonderd bezoekers.

‘Boven verwachting’

Lilian Menu, Care2Care

“Dat was boven verwachting”, zegt Lilian. Sommige bezoekers kwamen puur om zich te oriënteren en te onderzoeken of de zorg iets voor hen is – met als resultaat dat sommigen besloten zich verder te verdiepen in opleidingsmogelijkheden. Anderen hadden meer tijd nodig om nog over opties na te denken. Maar de zaadjes zijn gezaaid! En we hebben ook van werkgevers gehoord dat zij in contact zijn gekomen met gemotiveerde sollicitanten die echt gericht op zoek waren naar een baan. Dat is natuurlijk prachtig.”
In 2020 hoopt Care2Care het bezoekersaantal van een jaar eerder minstens te evenaren. “En natuurlijk gaan we na afloop uitgebreid evalueren, om daarvan te leren en te kijken hoe we het volgend jaar nóg beter kunnen doen.”

Tekst: Femke van den Berg. Beeld: Ontdekdezorg, Care2Care / Lilian Menu.

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemende organisaties

Platform deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.