Training ‘filmen met je smartphone’ wekt veel enthousiasme op

Op 31 januari 2019 volgden zo’n 25 medewerkers van zorgorganisaties ActiVite, DSV|verzorgd leven, Topaz en enkele projectmedewerkers Waarde-vol Onderwijs® een ‘smartphone videotraining’ van ManyMedia. “We willen het onderwijs gaan verrijken met onze filmpjes!”

Pier Wouda“Bewegend beeld is hot”, zo opent Pier Wouda (trainer van ManyMedia en (eind)regisseur bij de NTR) de bijeenkomst bij Topaz Zuydtwijck in Leiden om ongeveer 9.30 uur. Hij maakt meteen ook duidelijk waarom: beelden worden door de hersenen veel sneller verwerkt dan teksten. Bovendien geeft bewegend beeld mensen het gevoel dat ze ‘erbij zijn’; ze geloven wat ze zien. “En het mooie is, dat iedereen tegenwoordig zelf uitzendbare filmpjes kan maken met de eigen telefoon”, aldus Pier. Hij laat meteen een door hemzelf gemaakt voorbeeld zien uit het televisieprogramma Jules Unlimited: getoond wordt hoe een groep bergbeklimmers een gewonde omhoog vervoert langs een steile bergwand. “Zoiets kun je niet filmen met een grote camera, maar wél met een smartphone.”

Actueel en geloofwaardig

Pier Wouda en zijn collega, eindredacteur en regisseur Maarten Joosse, maken duidelijk dat het effect van een smartphone-video het sterkst is als het gaat om een laagdrempelige gebeurtenis die nú gebeurt, zoals de opening van de nieuwbouw, het persoonlijke verhaal van een bewoner die verhuist naar een zorgwoning. “Maak zo’n filmpje het liefst alleen als je zelf iets hebt met het onderwerp”, adviseert Pier. “Het filmpje hoeft er niet gelikt uit te zien; kwaliteit en techniek zijn ondergeschikt. Het gaat om de boodschap. En die kun je veel beter overbrengen als je zelf betrokkenheid voelt bij het onderwerp.”

Monteren

Voorafgaand aan de training hebben alle deelnemers ‘huiswerk’ opgekregen. Ze moesten alvast wat filmpjes opnemen, in totaal met een lengte van een minuut of drie. Verder was de vraag om de montage-app ‘Adobe Premiere Clip’ te installeren op de telefoon en ‘oortjes’ mee te brengen, om in rust te kunnen werken.
De eerder gemaakte filmpjes blijken tijdens de training prima oefenmateriaal. Pier legt uit hoe de montage-app werkt en hoe de cursisten hun filmpjes aan de app kunnen toevoegen om deze te bewerken. Enthousiast gaat iedereen aan de slag. Ondertussen lopen Maarten en Pier rond om te helpen, waar dat nodig is.

Aan de slag!Deelnemers aan de vlogtraining

En dan gaat het echte werk beginnen! De deelnemers gaan actief aan de slag met de praktijkopdracht: maak opnames, die samen een verhaal vertellen over Waarde-vol Onderwijs en Waarde-volle Zorg. Snel verspreiden zij zich in kleine groepjes door het gebouw, maken opnames, interviewen collega’s en bewoners. Vervolgens gaan ze hun beeldmateriaal monteren. Daarna laten Maarten en Pier de resultaten op een groot scherm zien en bespreken ze – samen met de cursisten – de sterke en minder sterke kanten van elk filmpje.

Veel enthousiasme

Om ongeveer 15.00 uur is de cursus afgelopen. Wat heeft deze opgeleverd? Vooral heel veel enthousiasme bij een groot aantal deelnemers. En ook al best een aantal aardige filmpjes. Deze geven een eerste indruk van hoe het is om zelf filmpjes te maken met je telefoon (zie onderstaand filmpje) én van Waarde-vol Onderwijs en Waarde-volle Zorg.
Veel deelnemers hebben het stellige voornemen om nog veel meer te gaan oefenen. Waarom? Omdat ze graag willen delen hoe Waarde-vol Onderwijs steeds meer gestalte krijgt binnen hun organisaties. Of, zoals Mieke Hollander (projectleider Radicale Vernieuwing – Waarde-vol Onderwijs®) het verwoordt: “We hopen te laten zien wat voor moois we hier met z’n allen doen. Uiteindelijk willen we met onze filmpjes Waarde-vol Onderwijs® graag gaan verrijken. De eerste stap hebben we gezet; op naar de volgende!”

Tekst en beeld: Femke van den Berg (Bureau Bisontekst)

Waarom filmen met de smartphone?
In het communicatieplan Radicale Vernieuwing – Waarde-vol Onderwijs® is vastgesteld dat de projectdeelnemers met hun communicatie diverse doelgroepen op de hoogte willen brengen van de kenmerken en voordelen van Waarde-vol Onderwijs® én dat ze hen (verder) bij het project willen betrekken. Dat doen ze met behulp van verschillende communicatiemiddelen, waaronder filmpjes en vlogs.

Geplaatst op: 18 februari 2019
Laatst gewijzigd op: 11 maart 2019