Starten met je zor­gopleiding in rare tijden

Geplaatst op 23 juni 2020

Els Plug begon in april met de praktijk-leerroute Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs® (RVWO). Door de coronacrisis was de start van de opleiding anders dan normaal. Maar Els is toch heel erg tevreden: “Ik merk nu dat online lessen ook heel leuk en interessant kunnen zijn.”

(Lees ook de reacties van andere studenten onder aan het artikel).

Het zorgen zat Els Plug (49) altijd al in het bloed. Als kleuter verkleedde zij zich graag als ‘zuster’. En op de basisschool maakte zij al de wonden schoon van haar oma, die zware operaties had ondergaan. Toch koos ze na de middelbare school niet meteen voor een zorgopleiding. “Het laboratoriumwerk sprak me ook aan, dus begon ik aan een analistenopleiding”, vertelt ze. Een vakantiebaantje in de zorg maakte echter dat ze haar toekomstplannen bijstelde. “Als meisje van achttien kon ik aan de slag op een afdeling voor ouderen met dementie. Daar had ik het meteen heel erg naar mijn zin. Na de zomer bleef ik er werken als weekendhulp. Toen ze me vroegen of ik de opleiding tot ziekenverzorgende wilde doen, heb ik direct ‘ja’ gezegd. Daar heb ik nooit spijt van gehad.”

Mooie loopbaan

Het was de start van een mooie loopbaan in de zorg. Ongeveer tien, elf jaar lang bleef Els werken met ouderen met dementie; daarna maakte zij de overstap naar een afdeling voor mensen met lichamelijke klachten. Ook volgde ze nog de opleiding tot mbo-verpleegkundige bij haar toenmalige werkgever. Op een gegeven moment begon het echter toch weer te kriebelen. Els: “Ik wilde me graag verder ontwikkelen en de hbo-opleiding gaan doen. Daarnaast merkte ik dat ik ook eens voor een andere werkgever wilde werken. Ik was al zo’n dertig jaar bij dezelfde organisatie in dienst – met veel plezier! Maar het leek me uitdagend om ook eens wat verder kijken.”

“Het past in mijn straatje”

Els verdiepte zich in zorgorganisaties in haar woonomgeving. “In het najaar van 2019 zag ik op een website vacatureteksten van het RVWO-traject. Die maakten me nieuwsgierig. Ik heb toen de nieuwsbrieven van RVWO helemaal doorgespit om een goede indruk te krijgen van deze praktijk-leerroute. Wat ik las, sprak me erg aan. Vooral dat de wensen en waarden van de cliënt voorop staan, en niet de protocollen. Dat past bij hoe ik ook zelf graag wil werken.” Els liet de informatie nog een maand of twee, drie bezinken. Toen waagde ze de stap: “Ik besloot te solliciteren. En ik werd uitgenodigd: begin februari had ik een gesprek, op een vrijdag. Daar hield ik een heel positief gevoel aan over. De opleiding paste helemaal in mijn straatje. Gelukkig werd ik meteen op maandag gebeld dat ik was aangenomen bij DSV|verzorgd leven!

Prima ingewerkt

Els volgt de hbo bachelor opleiding verpleegkunde RVWO. Deze start normaal gesproken met vier weken les bij LOI Hogeschool in Leiderdorp. Daarna gaan studenten vooral in de praktijk aan de slag. “Maar de coronacrisis gooide roet in het eten”, vertelt Els. “We mochten geen lessen op school volgen. Gelukkig kon ik toen per 1 april wel op mijn werkplek starten, de met elkaar verbonden locaties DSV|Parlevliet en DSV|Parledam.” In DSV|Parledam zijn appartementen gevestigd voor zelfstandig wonende senioren, die naar behoefte gebruik kunnen maken van de faciliteiten en zorg van DSV|verzorgd leven, via Zorg Thuis van DSV. In DSV|Parlevliet bevinden zich kamers voor kortdurende eerstelijnsverblijf. “Die combinatie spreekt me aan”, vertelt Els. “Ik ben ook prima ingewerkt, in de eerste maand. Ik liep mee met een ervaren verpleegkundige, waardoor ik een goede indruk heb gekregen van het werk en de twee locaties.”

“Online leren is leuk!”

Pas op 2 juni gingen de theorielessen alsnog van start en maakte Els online kennis met haar medestudenten via MS Teams. Ook verdiepte zij zich in de elektronische leeromgeving van LOI Hogeschool. “Die is heel duidelijk; alles wijst zich min of meer vanzelf. Toch was het wel prettig dat we nog een losse les kregen waarin we ’tips en trucs’ hoorden om goed onze weg te kunnen vinden in de leeromgeving”, zegt Els, die best te spreken is over de online lessen. “Het is me positief meegevallen allemaal. Ik vind dat je op deze manier veel leert. Ik zou het zelfs niet erg vinden als we ook in de toekomst, na de coronacrisis, af en toe nog online lessen zouden volgen.”
Els is ook enthousiast over de online RVWO-verrijkingslessen, waarin gewerkt wordt met filmpjes en podcasts. “Het is een heel andere manier van leren dan je gewend bent; ik heb dit nooit eerder meegemaakt. Normaal zit je in de klas, met een stapel boeken en opdrachten voor je neus. Nu krijg je de stof op een heel andere en aantrekkelijke manier aangeboden. Ook zijn de lessen inhoudelijk interessant.”
Els vertelt dat ook het leren aan de hand van leervragen, een belangrijk uitgangspunt, nieuw voor haar is. “Binnenkort gaan we leren hoe je een goede leervraag opstelt, waar je in de praktijk mee aan de slag kunt. Ik ben benieuwd hoe dat werkt.”

“Ik kijk wat er op mijn pad komt”

Els is, al met al, bijzonder tevreden over zowel haar werkplek als de lessen. “Eigenlijk ben ik nog geen minpunten tegengekomen.” Zij verwacht in ongeveer 2,5 jaar klaar te zijn met haar opleiding. Wat ze daarna wil gaan doen? “Dat weet ik nog niet precies. Ik vind zoveel dingen leuk! Bij mijn vorige werkgever was ik kwaliteitsverpleegkundige. Daarin zou ik me nog wel verder willen ontwikkelen. Maar ook wijkverpleegkundige spreekt me aan; het lijkt me heel interessant om zelf te mogen indiceren. Of casemanagement. Het hangt er een beetje vanaf wat er tegen die tijd op mijn pad komt; ik sta voor veel dingen open!”

Reacties van andere studenten
De online verrijkingslessen zijn gevat in een drieluik, bestaande uit een podcast, filmmateriaal en een studiehandleiding met tekst, uitleg en gerichte studieopdrachten, waaruit weer leervragen kunnen ontstaan. Hoe ervaren studenten dit? Enkele reacties (op de verrijkingslessen over ‘het brein’ en ‘huidhonger’).


“Ik heb beide podcasts beluisterd en de film over huidhonger bekeken. Ik heb het als een verrijking ervaring. De film vond ik prachtig, de manier waarop de zintuigen geprikkeld werden was hartverwarmend. Ik ga er in mijn werk zeker iets mee doen.”

“Beide podcasts vond ik interessant, een oproep om het welzijn te vergroten van mensen die een beroep doen op zorg. Er wordt in de zorg regelmatig gesproken over moeilijk gedrag van cliënten. Begrip van hoe het brein werkt, maakt het mogelijk om beter te kunnen anticiperen op bijvoorbeeld onbegrepen gedrag bij dementerenden. Betekenis geven aan moeilijk gedrag, niet veroordelen, maar verdiepen wat de onderliggende oorzaak kan zijn is de uitdaging waar iedere verpleegkundige voor moet gaan.”

“Het was een mooie les, bedankt voor het beeld en de geluidsbestanden. Het aanraken, en vooral het belang ervan, heb ik altijd al met me meegenomen in het werk en geprobeerd uit te diepen. Maar in deze tijd van corona ben ik zelf tegen huidhonger aangelopen… Het niet meer kunnen/mogen troosten van familie en partners, zoals ik gewend was te doen, maakte dat ik me verloren voelde en mezelf als een minder goede verpleegkundige ervaarde.”

“Ik vond de les over huidhonger ontzettend interessant. Ontzettend mooi onderwerp. Je hoorde de afgelopen tijd meer over huidhonger, zeker nu we allemaal 1,5 meter afstand van elkaar moeten houden. En dat het nu een probleem wordt bij mensen en bij bepaalde groepen, zoals ouderen. Maar als je erover nadenkt, is dit natuurlijk al veel langer een probleem bij ouderen. Fijn om dit ook straks mee te kunnen nemen in mijn (toekomstige) rol als verpleegkundige. Door misschien met familie hier over te praten, maar misschien ook zelf rekening mee houden tijdens je werk.” 

Meer weten over het project Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs®?

Kijk dan op: www.waardevolonderwijs.nl, volg onze sociale media of meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Interview en tekst: Femke van den Berg (Bureau Bisontekst). Beeld: Pixabay.

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemende organisaties

Platform deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.