Wis­selin­gen in de werkgroep com­municatie RVWO

Geplaatst op 20 mei 2020

Bianca Rozendaal neemt in mei 2020 afscheid van de werkgroep communicatie Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs® (RVWO). En Suzanne Terpstra is de werkgroep per maart 2020 komen versterken. In dit artikel blikt Bianca terug. Suzanne kijkt vooruit.

Toen Bianca Rozendaal, senior communicatieadviseur bij zorgorganisatie Topaz, in september 2018 aanschoof voor de eerste vergadering van de werkgroep communicatie RVWO was dat met een open blik. “Ik had niet een heel concreet beeld van waar we naartoe gingen met het project RVWO. Dat stond toen immers nog in de steigers. Wel was ik al langer betrokken bij de beweging Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg (RVV) binnen Topaz, locatie Munnekeweij. RVV streeft naar een vernieuwing van de verpleeghuiszorg. Maar vernieuwing van de verpleeghuiszorg kan niet als het onderwijs niet meebeweegt. Dus het was logisch dat er in 2018 is gestart met de verrijking van het onderwijs, onder de noemer RVWO.”

Bianca Rozendaal

“Samenwerking gaf energie”

De praktijk-leerroute RVWO wordt uitgevoerd door zorgorganisaties ActiVite, DSV|verzorgd leven en Topaz, in samenwerking met mboRijnland en LOI Hogeschool. Bianca vertelt dat ze het heel interessant vond om te gaan samenwerken met communicatiecollega’s van de andere betrokken organisaties. “Samenwerken over de eigen grenzen heen was nieuw voor mij. Het leek me leerzaam. Ik vond het ook best spannend en was nieuwsgierig hoe wij de communicatiestrategie samen zouden gaan vormgeven.”
Terugkijkend is Bianca daar tevreden over. “De vergaderingen van de werkgroep gaven me veel energie. We zochten steeds de verbinding en stemden onderling af welke verhalen we wilden vertellen. Ik denk dat we er goed in zijn geslaagd om actuele en relevante informatie te delen, op een aantrekkelijke manier: multimediaal, met digitale nieuwsbrieven en social media. De branding is goed neergezet. Een hoogtepunt was het bezoek van minister De Jonge aan Munnekeweij, waar hij in gesprek ging met studenten RVWO.”

Verbeterpunten

Natuurlijk zijn er, terugblikkend, ook dingen die beter hadden gekund. “Zo was de timing van de eerste wervingscampagnes niet optimaal”, denkt Bianca. “Maar daar hebben we van geleerd. Bijvoorbeeld, dat het belangrijk is om recruiters eerder aan te laten haken bij onze werkgroep.”
Verder vond Bianca het soms ingewikkeld dat binnen Topaz zowel RVWO-studenten als studenten van reguliere zorg- en welzijnsopleidingen rondlopen. “In de communicatie draag je uit dat je de bestaande opleidingen wilt verrijken en dat je daarom kiest voor RVWO. Maar hoe verhoudt dit zich dan tot de reguliere studenten?”

Ervaringsverhalen

Welke stappen zouden er gezet kunnen worden om het project verder te brengen? “Als communicatieadviseur zeg ik: geef nog meer ruimte aan de ervaringsverhalen van studenten en medewerkers, bijvoorbeeld door middel van blogs en vlogs. Daarbij mag je soms ook best een kritische noot kraken: RVWO is een traject in ontwikkeling en natuurlijk gaat er weleens wat mis. Maar mensen kunnen zelf ook heel goed duidelijk maken wat er goed gaat, wat deze manier van opleiden zo bijzonder maakt en wat de toegevoegde waarde is van studenten die via RVWO zijn opgeleid.”

Tips

Per mei begint Bianca aan een nieuwe baan als senior communicatieadviseur, bij een gemeente. Heeft zij nog adviezen voor haar opvolger? “Positieve samenwerking met de andere organisaties is essentieel, dus investeer daarin! Soms schuurt de samenwerking wel, maar dat geeft glans. En gaandeweg groeien we steeds meer naar elkaar toe. Ik vind het heel stoer dat alle organisaties het lef hebben gehad om samen in het diepe te springen. Het is belangrijk dat we elkaar nu vasthouden. Nog een tip: steek je voelsprieten niet alleen uit in de werkgroep communicatie, maar ook in je eigen organisatie. Veel collega’s zijn op diverse manieren en niveaus bezig met RVWO en het is goed om van elkaar te weten wat je doet. Pak ook je rol als pleitbezorger van RVWO, bijvoorbeeld door de nieuwsbrief breed te verspreiden. En vooral: werk met enthousiasme verder aan dit prachtige, vernieuwende initiatief!”

Krapte op de arbeidsmarkt

Suzanne Terpstra

De werkgroep communicatie heeft ook een nieuw lid in de gelederen mogen begroeten: in april 2020 schoof Suzanne Terpstra voor het eerst aan bij een vergadering. Suzanne is sinds maart in dienst bij zorgorganisatie ActiVite als adviseur arbeidsmarktcommunicatie. Daarvoor werkte zij in de uitzendbranche, waar zij zich onder andere bezighield met zowel de communicatie naar opdrachtgevers als naar kandidaten. “Door deze baan heb ik bij veel bedrijven een kijkje in de keuken gehad”, vertelt ze. “Ik heb gezien dat bedrijven door krapte op de arbeidsmarkt niet makkelijk hun ‘ideale kandidaat’ konden vinden. Als arbeidsbemiddelaar breng je vraag en aanbod zo dicht mogelijk bij elkaar; in tijden van krapte ben je genoodzaakt te denken in mogelijkheden. Dit betekent bijvoorbeeld dat we ook kandidaten voorstelden, die misschien niet helemaal de juiste opleiding of werkervaring hadden, maar die bijvoorbeeld qua ambities goed bij het bedrijf pasten. Ook al betekende dit vaak dat ze intern nog moesten worden bij- of omgeschoold. Wij hebben ondervonden dat bedrijven daar steeds meer voor openstonden.”

Omkijken naar een ander

Suzanne vertelt dat ze bewust koos voor een overstap van de uitzendbranche naar de zorgsector. “De maatschappij is tegenwoordig vrij individualistisch ingesteld”, vindt ze. “Terwijl ik het juist belangrijk vind om ook om te blijven kijken naar de ander, naar de mens die soms net dat beetje hulp nodig heeft. Dit betekent trouwens niet dat ik zelf aan het bed wil staan, maar wél dat ik graag iets wil betekenen voor de zorg. Ik hoop dat ik er met mijn ervaring een positieve bijdrage aan kan leveren om onder andere goede kandidaten te werven voor ActiVite. Zo ook voor RVWO, want ik heb al gemerkt hoe belangrijk deze praktijk-leerroute is voor de organisatie.”

Planning

Binnen de werkgroep communicatie is het voor Suzanne nog veel inlezen en ervaringen uitwisselen met andere (interne) betrokkenen. “In mijn rol als adviseur arbeidsmarktcommunicatie snap ik goed waarom ik ben aangesloten; ik kan een bijdrage leveren aan zowel de werkgroep communicatie als het werk van de recruiters”, vertelt ze. “Tijdens mijn eerste vergadering is, zoals gebruikelijk, stilgestaan bij de vacaturetekst. Die is uiteraard van belang om de juiste kandidaten voor RVWO te werven en selecteren. De projectleiding heeft een draaiboek gepresenteerd, inclusief tijdpad. Voor ActiVite waren wij al begonnen met zo’n plan, in samenwerking met onze interne projectleider RVWO en andere betrokkenen.”

Meters maken

De komende periode is het voor Suzanne van belang om ‘meters te gaan maken’. Op dit moment heeft zij zich dan ook volledig gestort op de werving van de groep die in oktober 2020 van start gaat met de praktijk-leerroute RVWO. Alle aspecten die daarbij komen kijken, zijn een leerproces waar zij, bijna iedere dag, iets nieuws van leert. “De duidelijke informatie die ik vanuit RVWO-projectleider Mieke Hollander ontvang helpt daarbij. Ik hoop dat we in de werkgroep communicatie van elkaar kunnen blijven leren, dat we als zorgorganisaties en scholen goed met elkaar in contact blijven, en dat we samen vol enthousiasme gaan werken aan de volgende stappen!”

Meer weten over het project Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs®?

Kijk dan op: www.waardevolonderwijs.nl, volg onze sociale media of meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Tekst: Femke van den Berg (Bureau Bisontekst).

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemende organisaties

Platform deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.