Samen kom je verder

Geplaatst op 14 mei 2020

Stel, je hebt een goed idee. En je bent op zoek naar partners, en misschien ook middelen, om dat te helpen verwezenlijken. Dan kun je jouw idee delen via www.pleindoneren.nl. Mieke Hollander (projectleider Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs), John van den Hout (projectleider Pleindoneren), Pascalle van Alderwegen (moderator) en Ferdy Pluck (promovendus) verkennen via dit platform hoe ze door te delen samen verder komen.

Projectleider John van den Hout heeft ‘een groot verleden in de zorg’ en de zorginnovatie. Sinds twee jaar zet hij zich ervoor in om als een ‘makelaar’ via Pleindoneren mensen en organisaties met goede ideeën bij elkaar te brengen. “Wij denken bij Pleindoneren namelijk dat verbindingen ertoe kunnen leiden dat meer mensen bij kunnen dragen aan de realisatie van goede plannen”, zegt hij. “Daarom nodigen we verschillende mensen uit om zich op het Plein te presenteren. Bijvoorbeeld zorgprofessionals, mantelzorgers, vrijwilligers, studenten en ook geldverstrekkers/vermogensfondsen.” “En verder willen we graag jong en oud bij elkaar brengen en theorie en praktijk”, zegt Pascalle Alderwegen, moderator bij Pleindoneren. (Meer informatie over de werkwijze van Pleindoneren vind je in dit artikel).

Versnipperde zorg voor asielzoekers

Iemand die onlangs een eigen idee heeft gelanceerd via het digitale platform is Ferdy Pluck, verpleegkundig specialist GGZ. Naast zijn baan in de verslavingszorg geeft hij les aan de Hogeschool Utrecht en doet hij promotieonderzoek naar hoe de versnipperde zorg voor asielzoekers beter kan. “Asielzoekers delen, ondanks verschillen in achtergrond, dikwijls een aantal problemen. Ze hebben vaak serieuze traumatische ervaringen opgedaan, als gevolg van de ervaringen in hun vaderland, gedurende hun vlucht en veelal ook naar aanleiding van de langdurige asielprocedure”, vertelt Ferdy. “Ze hebben weinig succeservaringen beleefd en kunnen hun problemen niet goed delen. Ze weten de weg niet in de Nederlandse cultuur en in onze gezondheidszorg. Ze kunnen hierdoor te kampen krijgen met bijvoorbeeld depressies, psychotische symptomen, slapeloosheid, verslaving, suïcidaal gedrag, conflicten. En de Nederlandse eerstelijnsgezondheidszorg weet niet goed hoe hiermee om te gaan. Veel problemen van asielzoekers zijn onder-gediagnosticeerd en worden onvoldoende behandeld. Daardoor krijgen zij niet de hulp die ze nodig hebben. Hier zou verandering in moeten komen. Met mijn onderzoek wil ik een bijdrage leveren aan de totstandkoming van een meer integrale en gepersonaliseerde aanpak.”
Daarbij kan hij wel wat inspiratie en ondersteuning gebruiken. Via het netwerk van de Master Innovatie in Zorg en Welzijn (MIZW) en het Lectoraat Geïntegreerde en Gepersonaliseerde Zorg van de Hogeschool Utrecht kwam hij in contact met Pleindoneren. “Via dit platform wil ik graag meerdere partijen en personen betrekken bij mijn onderzoek. Uiteindelijk moet dit dan betere zorg opleveren voor asielzoekers.”

Studenten betrekken

John vertelt dat Pleindoneren graag ziet dat ook studenten aanhaken bij de activiteiten op het plein, maar dat dit tot nu toe nog niet heel goed lukte. “We hebben al eens een stimuleringsprijs in het leven geroepen voor initiatieven die studenten bedachten tijdens hun opleiding. Deze is bedoeld als stimulans om dit initiatief verder door te zetten. Maar hierop kwam minder respons dan gehoopt. Daarom proberen we het nu ook op een andere manier. We willen ons nu, in plaats van met studenten, meer met promovendi gaan verbinden. Ferdy’s idee paste daarin goed. Joyce en Pascalle, moderatoren van het plein, zagen direct mogelijkheden om zijn idee te verbinden met het project RVWO van Mieke Hollander.”
Mieke reageerde meteen enthousiast: “Ik denk dat het onderzoek van Ferdy bijzonder interessant is voor studenten om kennis van te nemen. Ik wil daarom in elk geval graag een podcast opnemen met Ferdy voor de WaardeCast, onze ‘digitale bibliotheek’, met daarin verrijkingslessen voor RVWO-studenten. De lessen worden verzorgd door veld- en ervaringsdeskundigen en komen niet alleen voor studenten beschikbaar, maar ook voor een breder publiek, via www.waardevolonderwijs.nl.”
Ferdy is zeer te spreken over dit idee: “Zo’n extra platform zou het onderzoek weer verder kunnen brengen!”

Op naar een vruchtbare kruisbestuiving

Daarnaast willen Ferdy Pluck en Mieke Hollander de mogelijkheden van eventuele nadere samenwerking graag verder verkennen. Zouden RVWO-studenten bijvoorbeeld ook kunnen bijdragen aan het onderzoek van Ferdy? En zo ja, hoe dan? Ook John van den Hout vindt het een uitstekend idee dat de twee met elkaar in gesprek blijven: “Wellicht kunnen we jullie plannen dan ook meteen presenteren in de offline bijeenkomst van Pleindoneren, die we in het najaar presenteren. Onze offline bijeenkomsten zijn bedoeld om, naast het digitale Plein, elkaar ook in levende lijve te ontmoeten. Zo kunnen de offline ontmoetingen de verbindingen op het digitale Plein versterken en goede plannen nog verder brengen!”

Meer informatie over het onderzoek: ferdy.pluck@hu.nl

Meer weten over het project Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs®?

Kijk dan op: www.waardevolonderwijs.nl, volg onze sociale media of meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Interviews & tekst: Mieke Hollander (Zorg4Effect) en Femke van den Berg (Bureau Bisontekst). Beeld logo: Pleindoneren

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Radicale vernieuwing in gouden letters vastgehouden door deelnemers

‘Bewegingen Radicale ver­nieuwing bundelen krachten’
> Lees hier meer

Deelnemende organisaties

Platform deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese