DSV|ver­zorgd leven heet de nieuwe studenten welkom

Geplaatst op 13 november 2018

Hoe laat je studenten en bewoners op een laagdrempelige manier met elkaar kennismaken? Bijvoorbeeld door ze uit te nodigen voor een high tea, zo bedachten ze bij DSV|verzorgd leven. En dus zaten twaalf studenten Waarde-vol Onderwijs® op dinsdag 23 oktober samen met de bewoners aan thee met lekkernijen.

De high tea vormde het startschot van de introductiedagen die de studenten eind oktober aangeboden kregen. Acht studenten maakten toen kennis met bewoners en medewerkers op de locatie Vlietstede en vier studenten deden dat op Rustoord. “De high tea was beslist een succes”, zo blikt Thessa Groen (beleidsmedewerker en projectleider Radicale Vernieuwing – Waarde-vol Onderwijs bij DSV) terug. “Er ontstonden hele leuke onderlinge gesprekken. Achteraf hebben we ook nog veel positieve reacties gehad, zowel van bewoners en medewerkers als van studenten. Zo gaven sommige cliënten aan dat ze het zo leuk hadden gevonden om op deze gezellige wijze in contact te treden met ‘de nieuwe lichting’ studenten. Ook gaven sommige ouderen aan dat ze graag verder betrokken willen worden bij het opleiden, bijvoorbeeld door te vertellen wat zij belangrijk vinden en door studenten feedback te geven op hun handelen.”

Presentaties

In de ochtend van 25 oktober kreeg het introductieprogramma een vervolg. De twaalf studenten Waarde-vol Onderwijs kwamen toen bijeen op de locatie Parlevliet in Katwijk. In de ochtend volgden ze presentaties van verschillende DSV-medewerkers en gingen ze met hen in gesprek. Directeur-bestuurder Gerard Herbrink beet het spits af en vertelde waarom hij het noodzakelijk vindt om het onderwijs in zorg en welzijn te hervormen. Daarna was het de beurt aan de studenten. Zij legden uit, waarom ze kozen voor het praktijkleertraject Waarde-vol Onderwijs, wat hen motiveert, waar ze enthousiast van worden.

Daarna hielden verschillende professionals van DSV een praatje: de personeelsadviseur, voorzitter van de Ondernemingsraad, directiesecretaresse, een lid van de Verpleegkundige en Verzorgende Adviesraad en tot slot de communicatieadviseur. “Ze vertelden allemaal iets over hun werkzaamheden en gaven vervolgens aan hoe ze studenten kunnen ondersteunen bij hun opleiding”, vertelt Thessa, die de groep zelf ook iets over haar eigen werkzaamheden vertelde.

Speurtocht

Na een lunch in horecagelegenheid annex buurthuis De Reedery was het tijd voor het volgende programmaonderdeel: de speurtocht. “Dit was een idee van medewerkers van Vlietstede”, vertelt Thessa. “Het leek hen een goed plan om de nieuwe studenten langs alle locaties te sturen om daar opdrachten uit te voeren. Verzorgenden Rita Wenink en Coby Ouwehand namen het op zich om een uitdagende speurtocht te bedenken.”

De studenten – die in groepjes van vier op pad gingen – kregen, naast de speurtochtopdrachten, ook een envelop mee. Hierin vonden zij teksten, die vier fragmenten uit de levensloop van een bewoonster beschreven. “Bij iedere locatie konden ze een deel van deze levensloop lezen”, vertelt Thessa. “Op het eind van de speurtocht kwamen ze terug bij Parlevliet, waar ze kennismaakten met de betreffende bewoonster. Ze hadden toen ook gelegenheid om haar nog vragen te stellen. Deze bewoonster vertelde onder meer hoe het is om te wonen in een woonzorgcentrum. Daarbij noemde de bewoonster wat ze graag mee wil geven aan de nieuwe groep studenten: ‘Wees vriendelijk, zie mij als een mens en laat mij de beslissingen maken die ik nog kan nemen’.”

Studenten bij DSV

Aan het eind van de middag, om 16.00 uur, werd de introductieperiode gezamenlijk afgesloten met een prijsuitreiking. De groep die bij de speurtocht als derde was geëindigd, won een doos tissues, degenen die tweede werden kregen DSV-keycords en de eerste prijs bestond uit een maaltijdpakket.

Ook de tweede dag van het introductieprogramma is positief ontvangen, constateert Thessa. “Studenten vonden het prettig om hun vragen aan medewerkers van DSV te kunnen stellen. Ook vonden zij het leuk om op zo’n creatieve manier langs de DSV-locaties geleid te worden. De speurtochtvragen zetten hen bovendien aan het denken, bijvoorbeeld over de cultuur en sfeer op diverse locaties. Ze kwamen zelfs al met ideeën om het nóg gezelliger te maken, bijvoorbeeld met behulp van muziek.”

Naar een hoger niveau

Inmiddels zijn de twaalf studenten echt van start gegaan op hun leer-werkplekken bij DSV. “Ze hebben een of twee dagen per week les bij mboRijnland en volgen de rest van de opleiding in de praktijk”, vertelt Thessa. “Wat nog wel bijzonder is: drie studenten die aanvankelijk met de opleiding tot Helpende Zorg en Welzijn waren begonnen, zijn inmiddels al overgestapt naar de opleiding tot Verzorgende Individuele Gezondheidszorg / medewerker Maatschappelijke Zorg. Doordat studenten Waarde-vol Onderwijs een deel van het lesprogramma met meerdere niveaus bij elkaar in de les zitten, kunnen zij elkaar inspireren en motiveren. Ook krijgen ze zo sneller zicht op hun mogelijkheden – en de docenten ook!

Bij deze drie studenten werd snel duidelijk dat zij meer in hun mars hebben, dan dat ze zelf aanvankelijk misschien hadden gedacht. Daarom leren ze nu voor niveau 3 in plaats van 2. Het mooie aan het praktijk-leertraject Waarde-vol Onderwijs is dat deze mogelijkheid er is: er wordt gekeken naar wat studenten kunnen en willen en daarop wordt het lesprogramma zo goed mogelijk afgestemd.”
Tekst: Femke van den Berg (Bureau Bisontekst). Beeld: DSV|verzorgd leven.

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemende organisaties

Platform deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.