Een logeerbed als voorbeeld van radicale ver­nieuwing

Geplaatst op 17 juli 2018

Bed

“In onze pilotlocatie Munnekeweij vroeg een bewoner op een gegeven moment of er een kleinkind kon komen logeren. Het was niet zo dat er een regel of wet bestond dat dat niet mocht, maar het was: dat doen we hier niet. Dat is doorbroken door een medewerker die in het dorp voor een bescheiden bedragje wel een logeerbed kon krijgen. De leidinggevende dacht al langer na over mogelijke veranderingen en dit initiatief paste binnen de atmosfeer van Radicale Vernieuwing. Dus nu kan er in Munnekeweij gelogeerd worden. Sterker nog, er is zelfs een tweede bed bijgekomen. Er logeren niet alleen kleinkinderen, maar ook naasten in de laatste uren van hun familielid.”

Een logeerbed aanschaffen, heel radicaal klinkt dat inderdaad niet

“Dat is nu precies wat ik bedoel. Ik dacht eerst ook: het gaat toch maar om een logeerbed? Maar inmiddels kijk ik er anders naar. Voor bewoners betekent het, dat ze nu wél een logé kunnen ontvangen. Baas in eigen huis, dat vind ik nogal fundamenteel! Familieleden kunnen nu juist in die belangrijke laatste levensfase bij hun vader of moeder blijven. En wat dacht je van de medewerkers? Die krijgen er allerlei andere mensen bij. Dat betekent nogal wat. Er kijkt ineens iemand met je mee, dat kan behoorlijk spannend zijn als je dat niet gewend bent.”

Je bedoelt te zeggen: een kleine ingreep heeft veel meer impact dan je als buitenstaander kunt vermoeden

“De kleinste verandering kan zoveel raken, óók in de organisatie. Hoe zit een medewerker erin? Hoe wordt die aangestuurd, durft die ruimte te pakken, wil die dat, heeft die de capaciteiten, wat is ervoor nodig, hoe stelt de leidinggevende zich op? Heb je wel leidinggevenden nodig? Wat is dan de rol van de stafdiensten? En als je ruimte geeft, wat is er dan voor stuurinformatie nodig? Dat raakt je hele bedrijfsvoeringssysteem en alles wat erachter zit, hoe je data verzamelt en hoe je dat presenteert; je hele P&O-beleid tot aan de Raad van Toezicht; het raakt aan alles. Ook over organisaties heen. Hoe stelt VWS zich op, en de Inspectie, het zorgkantoor? Dus ja, kleine veranderingen kunnen heel radicaal uitpakken zonder dat je dat in eerste instantie ziet.”

Meer over Topaz vernieuwingstraject

Het bed is slechts één voorbeeld uit een heel aantal die aan bod komen in het gesprek met mensen die werken bij Topaz. Eén van de zorgorganisaties in onze vernieuwingsbeweging die een boekje opendoen na een jaar vernieuwen. Lees verder in het boekje over Topaz’ vernieuwing hieronder.

En hou hun deelnemerpagina in de gaten voor de laatste updates.

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemende organisaties

Platform deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.