Regels
Zelfgekozen manieren van meten van kwaliteit
Geplaatst op 9 juli 2024 - Thema's: Nieuwe manieren van leren en verantwoorden
Uit verschillende windstreken reizen vernieuwers woensdagochtend 3 juli af naar het Noord-Brabantse Dongen. Een flinke tijdsinvestering voor sommigen uit de landelijke beweging Radicale vernieuwing, maar die betaalt zich terug. De tweede dialoog van dit jaar over nieuwe manieren van leren en verantwoorden van kwaliteit van zorg en leven scherpt de gedachten, biedt nieuwe concrete mogelijkheden en perspectief op een toekomstbestendige ouderenzorg.
Kwaliteit, leren en verantwoorden: onze zoektocht in 2024
Geplaatst op 18 december 2023 - Thema's: Nieuwe manieren van leren en verantwoorden
“Wat begon met irritatie, heeft een eerste succes opgeleverd.” Aldus Bernadette Willemse (bestuurder van vernieuwer de Reigershoeve), tijdens een bijeenkomst met zo’n twintig deelnemers uit de beweging Radicale vernieuwing zorg. Het lijkt er namelijk op dat in het nieuwe kwaliteitskader, het ‘kwaliteitskompas’, meer ruimte komt. Ruimte om leren en het zichtbaar maken van kwaliteit zó te organiseren, dat het weer waardevol is voor de mensen die zorg ontvangen, iets waar we ons het afgelopen jaar voor hebben ingezet. Twaalf organisaties die deelnemen aan onze vernieuwingsbeweging, gaan in 2024 verder onderzoeken wat waardevolle manieren zijn om te werken aan kwaliteit, leren en verantwoorden. Ook Zorginstituut Nederland blijft betrokken.
‘De Reigershoeve krijgt zoveel open sollicitaties dat ze geen vacatures meer uitzetten’
Geplaatst op 9 november 2023 - Thema's: Vernieuwend besturen en toezicht houden, Kracht van kleine zorgorganisaties
“Net als de ridders van de ronde tafel in het tijdperk van koning Arthur krijgen medewerkers van woonzorgboerderij de Reigershoeve in Heemskerk een even groot aandeel in een vergadering als…
Investeren in de relatie tussen zorgorganisaties en zorgkantoren loont
Geplaatst op 28 november 2018 - Thema's: Samenwerken vanuit een gedeelde visie, Nieuwe manieren van leren en verantwoorden, Ambassadeurs, Ervaringen van bewoners, naasten en medewerkers
Hoe investeren mensen uit verpleeghuizen en zorgkantoren hier in? Een interview en blog.
”Medewerkers niet onnodig belasten met regels en protocollen”
Geplaatst op 16 november 2018 - Thema's: Samenwerken vanuit een gedeelde visie, Nieuwe manieren van leren en verantwoorden, Ervaringen van bewoners, naasten en medewerkers
Onnodige of omslachtige bureaucratie waar medewerkers of klanten tegenaan lopen? De Riethorst Stromenland ontwikkelde een zogeheten Kafkaknop om dit te melden.
Mede dankzij regels zijn cliënten middelpunt van zorg
Geplaatst op 17 januari 2018
Regels in de zorg hebben wel degelijk nut, blogt Conny Moons. Het helpt als het geen dichtgetimmerd document is, maar je aanzet tot nadenken.
Geef verpleeghuiszorg ruimte, zeggenschap en continuïteit voor waarde-volle zorg
Geplaatst op 10 februari 2017
De verpleeghuiszorg blijft onderwerp van debat in de Tweede Kamer. In januari is het kwaliteitskader vastgelegd en LOC heeft hier een reactie op gegeven.
Van veiligheid via regie naar vrijheid (radicale vernieuwingstools)
Geplaatst op 26 januari 2017 - Thema's: Nieuwe manieren van leren en verantwoorden, Vrijheid en veiligheid voor levensgeluk cliënten, Ervaringen van bewoners, naasten en medewerkers
Van veiligheid via regie naar vrijheid (radicale vernieuwingstools)