Leerklimaat en leeraf­delin­gen: bevorderen cul­tuuromslag

Geplaatst op 21 juni 2021

Enkele weken geleden was er een nieuwe bijeenkomst van het landelijke netwerk Radicale vernieuwing zorgonderwijs. Korte pitches van 3 vernieuwende initiatieven zijn hieronder terug te kijken. Net als hoogtepunten van de uitwisseling tussen alle deelnemers.

Nieuwe leerafdelingen

Liefdevolle, betekenisvolle zorg is het motto van Amstelring. De focus op de relatie tussen cliënten, naasten en medewerkers heeft consequenties voor het zorgonderwijs en voor iedereen die hierbij betrokken is. Nel Rol van Amstelring deelt ervaringen hiermee vanuit enkele nieuwe leerafdelingen. “Het geconcentreerd als groep studenten starten doet iets.”

In de volgende video kun je de hoogtepunten terughoren uit de gesprekken tussen deelnemers op basis van de presentatie van Nel Rol. Daarin vertelt Marie-Antoinette Bäckes (coördinator Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg) onder andere:

“Het vraagt de bereidheid van iedereen in de zorg en het onderwijs om echt samen te willen leren. Er wordt ook heel veel geleerd met elkaar.” “Als dit goed gaat, dan kunnen de ervaringen die iedereen opdoet in zo’n leerafdeling zo waardevol zijn om ook de cultuur binnen Amstelring breed te beïnvloeden. En kan het echt een stimulans zijn in het met elkaar ontdekken en leren (door leerlingen, werkbegeleiders, docenten maar ook cliënten, naasten, medewerkers en overige opleiders).”

Theorie volgt de praktijk

Ook bij De Leyhoeve werken ze met een leerafdeling in de zorgorganisatie. De praktijk staat dus centraal en het onderwijs volgt ook wat er in de praktijk gebeurt. Dus niet een planning vanuit de theorie maar vanuit wat er op een dag in de zorg gebeurt.

Samen aangenaam oud worden, het motto van De Leyhoeve, vraagt investeren in zorgonderwijs. Het zorgonderwijs is steeds meer gebaseerd op de visie van de organisatie en op de dagelijkse praktijk. Hoe kun je deze vernieuwing versterken met regionale samenwerking? Ervaringen vanuit de provincie Groningen.

Krachten bundelen

Ook na deze presentatie gingen deelnemers van de bijeenkomst in gesprek om ervaringen uit te wisselen. Marthijn Laterveer (coördinator LOC Waardevolle zorg) vat een aantal onderwerpen die besproken werden.

“Hoe krijg je 3 ROC’s om tafel terwijl je maar 40 studenten hebt? De Leyhoeve heeft een heel duidelijke visie en probeert die met groot enthousiasme duidelijk te maken. Door een heel goed verhaal waar je eigenlijk geen nee tegen kan zeggen gaan er deuren open. Dat geldt ook voor de financiën daarbij.” Systemen van de zorg en het onderwijs botsen soms wel met elkaar. Bijvoorbeeld tijdens zomervakanties, wanneer scholen zes weken dicht zijn. “Je kunt moeilijk zeggen dat de zorg ook zo’n periode dicht gaat.” Hoe je dat kunt doen? Bekijk het in deze video:

Leerklimaat leerlingen en medewerkers

Oog hebben voor elkaar, ziet mij. Dit is het motto van Mijzo. Hoe ziet een goed leerklimaat eruit voor leerlingen en medewerkers? Waar ze zich veilig en welkom voelen, waar ze gezien worden, verantwoordelijkheden krijgen maar ook fouten mogen maken? Welke vernieuwende vormen voor begeleiding zijn er? Alleen door werkbegeleiders en praktijkopleiders? Of kan het ook anders? Wat vraagt dit van zorgorganisaties en onderwijsorganisaties? Vragen waar Jessie Wagemakers zich binnen Mijzo mee bezig houdt. Hieronder haar presentatie, met daaronder de samenvatting van het gesprek hierover door Jessie en Anton van Mansum (bestuurder Surplus en trekker van dit netwerk voor vernieuwing van het zorgonderwijs).

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemende organisaties

Platform deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.