Aanraders!

Je vak bijhouden is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Vandaag heb ik weer tijd in mijn agenda geblokt om nieuwsbrieven en vakliteratuur door te lezen, op zoek naar interessante ontwikkelingen, nieuwe inzichten en wetenswaardigheden.

De eerste klap is een daalder waard; ik kom op een site van ECBO, het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (onderdeel van CINOP). Dit centrum presenteert een nieuwe themapagina Hybride leeromgevingen op de website Onderwijskennis.nl. Deze pagina voor het mbo is ontwikkeld samen met het NRO en partners uit het veld.

Nu is hybride onderwijs een topic waar veel beroepsopleidingen mee aan de slag zijn. Zo ook RVWO, mboRijnland en Windesheim. We hebben er al heel wat boeken en artikelen over gelezen, gesprekken over gevoerd en het onderwerp geagendeerd op heidagen. En nu is er dan ook een themapagina op Onderwijs.nl. Ik lees dat de site ‘een toegankelijke en overzichtelijke stand van zaken uit de wetenschap over hybride leeromgevingen’ biedt, met onder andere praktijkvoorbeelden en verdiepende informatie. En dat klopt inderdaad!

Doorklikkend kom ik vervolgens uit bij de website van het Platform Talent voor Technologie, waar onder meer de pagina Zorgpact: een blik op vier jaar beweging te vinden is. Hier staan interessante handreikingen over leren in de praktijk, bedoeld voor zorgorganisaties, studenten, projectleiders en opleiders.

Zoals bijvoorbeeld het boekje Leren in de praktijk … en de opleider. Acteren op het snijvlak van leren en werken. Dit gaat over de opleider in een veranderende omgeving. Het beschrijft helder nieuwe rollen van de opleider, zoals: begeleider, ontwerper, teamlid. Deze rollen worden bovendien van handvatten voorzien. Een aanrader voor docenten en praktijkopleiders om te lezen.

Op dezelfde pagina staat een boekje, dat specifiek bedoeld is voor organisaties waar studenten het ‘leren in de praktijk’ handen en voeten geven. In deze publicatie gaat het over ‘boundary crossing’. Het uitgangspunt: de kansen die zich bevinden op de grens tussen onderwijs en praktijk. Ook in dit boekje wordt weer een laagdrempelig en doeltreffend verhaal verteld over hybride leren of werkplekleren. Onder meer bestuurders, domeinmanagers en werkbegeleiders vinden er concrete tips.

Er staan nog meer handreikingen op de site. Zo wordt er in een boekje over studenten niet alleen op beeldende wijze gesproken over de meerwaarde van het hybride leren, maar vind je er ook praktische aanbevelingen. Enfin, ik ga niet alles verklappen. Lees zelf en je snapt, hoop ik, beter waarom wij bij RVWO kiezen voor deze vorm van onderwijs. Wat mij betreft zijn de boekjes in elk geval echte aanraders.

Nog een boek dat ik graag bij jullie onder de aandacht breng, is Tussenland, over leven met de dood in je schoenen van Jannie Oskam. Zij was in haar werkzame leven orthopedagoog en was in dienst van verschillende organisaties, van thuiszorg tot TNO. Zij hield zich bezig met kwaliteit van zorg en veel meer dan dat. Haar werk moest ze neerleggen, omdat zij in 2015 kanker kreeg. Haar ervaringen en belevingen heeft zij heel beeldend beschreven in haar boek. Wat maak je mee als je te horen krijgt dat je niet meer beter wordt? Waar heb je dan behoefte aan? En voorziet de palliatieve zorg daarin? Jannie heeft ervaringen van zes lotgenoten door haar eigen verhaal heen geweven. Daarnaast laat ze zes professionals aan het woord. Wat blijkt? Over de dood wordt niet gepraat. En alleen medische zorg is niet voldoende.

Recent heeft Jannie als gastdocent haar inzichten gedeeld met de hbo-studenten RVWO van de aprilgroep van 2021. Sommigen hadden het boek al gekocht. Het is een les geworden met veel diepgang en dialoog. Het begint tenslotte allemaal met luisteren naar de mens achter de ziekte. Eigenlijk best een beetje gênant dat we mensen zoals Jannie en boeken zoals het hare nodig hebben om de zorg terug te brengen naar de essentie.

Waardegedreven zorg, je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen en het is nooit te laat om er aandacht aan te schenken.

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Bijdragen?

Op de Praat mee-pagina’s staan allerlei blogs, vlogs, vragen, antwoorden, tips en oproepen van mensen die betrokken zijn bij Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg en Waarde-vol Onderwijs. Of van mensen met interesse daarvoor. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die Radicale vernieuwing en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geplaatst wordt, per se overeen met wat deelnemers uit de vernieuwingsbeweging vanuit hun gedeelde visie vinden.

Praat ook mee >

Vragen? Mail radicalevernieuwing@loc.nl of bel 030 207 4067.

Deelnemende organisaties

Platform deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.