RVWO-student Helen Albers: “Ik zit de laatste maanden echt in een flow”

Geplaatst op 4 juli 2020

Ken je collega’s!
In de rubriek ‘Ken je collega’s!’ vind je blogs, artikelen en interviews waarin je kennis kunt maken met (toekomstige) collega’s van de studenten Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs®.

Voor Helen Albers, student Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs® (RVWO), komt de finish van haar opleidingstraject zo langzamerhand in zicht. “Als het goed is, krijg ik mijn diploma in januari 2021.” Ze constateert dat ze als professional een flinke groei heeft doorgemaakt. “Ik zie en doe steeds meer.”

Sinds oktober 2019 werkt Helen Albers (45) bij Zorgsteunpunt Gasthuishof in Katwijk, onderdeel van DSV|verzorgd leven, en levert ze thuiszorg aan de omliggende wijken. Ze is student verpleegkunde (niveau 4); in oktober 2018 begon ze met de praktijk-leerroute RVWO. Iedere donderdag gaat ze naar school; daarnaast werkt ze wekelijks drie dagen (en soms ook meer). De laatste maanden merkt Helen dat ze in een ‘flow’ zit en snel vooruitgaat. “Ik signaleer en doe dingen die twee jaar geleden nog niet voor mij aan de orde waren”, vertelt ze met gepaste trots.

“Het was best zoeken in het begin”

Helen behoorde tot de eerste RVWO-lichting. Wat weet ze nog van het prille begin? “We merkten aan veel dingen dat het pionieren was”, vertelt ze. “Zo werkte ik al sinds 2009 in de zorg. Maar ik zat in de klas met leerlingen die helemaal nieuw waren in het werkveld. Daardoor kreeg ik in het begin soms het gevoel: wat voegt dit voor mij toe? Bijvoorbeeld als we les kregen over ‘wassen op bed’. Dat deed ik immers al jaren. De afstemming op de verschillende “instapniveaus” kon destijds beter.” Ook op Helen’s werkplek was het nog zoeken. “Ik kwam terecht een woongroep voor mensen met dementie in woonzorgcentrum DSV|Vlietstede. Daar merkte ik dat mijn werkbegeleider aanvankelijk nog weinig kennis had van RVWO. Dat is te begrijpen, maar het was echt zoeken”, vertelt ze. “Ook mijn collega’s wisten niet zo goed wat ze met de nieuwe praktijk-leerroute aan moesten en met een Verzorgende IG die toch ook student was. We wisten allemaal nog niet precies hoe we RVWO konden invoegen op de werkvloer.”

Hoe maak je een goede leervraag?

Helen wilde graag voortvarend van start, maar merkte dat zij het aanvankelijk knap lastig vond om goede leervragen te formuleren. “Ik wist überhaupt niet hoe dat moest. Bovendien had ik er geen goed beeld van waar ik naartoe werkte en wat er van mij als verpleegkundige niveau 4 precies werd verwacht. Daarom ben ik in gesprek gegaan met mijn werkbegeleider en praktijkopleider. Dat hielp; daarna kwam er een stijgende lijn.” Terugkijkend vindt Helen dat ze op Vlietstede heel veel heeft geleerd. “Vooral over het ziektebeeld dementie. Ik werkte voorheen in de thuiszorg en daar tref je ook wel mensen met dementie, maar je weet eigenlijk niet hoe het ‘verdergaat’ als ze naar het verpleeghuis verhuizen. Daar heb ik nu een veel duidelijker beeld van. Al met al heb ik op Vlietstede een mooie en leerzame tijd gehad. En ik heb ook veel over mezelf geleerd, bijvoorbeeld over hoe ik reageer op bepaalde situaties.”

Groeiversnelling

Na een jaar bij Vlietstede stapte Helen over naar de Gasthuishof, waar ze in de thuiszorg aan de slag ging. “Dat beviel meteen heel goed. Mijn begeleider, Marlene Jongeleen, staat erg open voor het gesprek. Het contact is heel gelijkwaardig. Daardoor durf ik mij beter kwetsbaar op te stellen en merk ik dat ik nog sneller kan groeien.”
Ook de lessen op school sluiten nu beter aan, merkt Helen. “Inmiddels heeft de hele klas ervaring in de zorg, waardoor je beter kunt uitwisselen en van elkaar kunt leren. Verder merk ik dat de online lessen – het gevolg van de coronacrisis – mij eigenlijk best goed bevallen. Aan de ene kant mis je wel de gezelligheid van de groep, maar aan de andere kant gaan we nu nog efficiënter door de lesstof heen.”

Heerlijk

Over ongeveer een half jaar verwacht Helen klaar te zijn met de opleiding. Wat gaat ze doen als ze haar diploma eenmaal heeft? “Dat weet ik nog niet helemaal; ik concentreer me nu eerst op het afstuderen”, lacht ze. “De thuiszorg vind ik heerlijk, daar wil ik wel blijven werken. Al trekt de palliatieve kant me ook heel erg; ik zou me er nog wel verder in willen ontwikkelen. En het werk van de wijk- of kwaliteitsverpleegkundige vind ik eveneens interessant. Kortom: het kan best dat ik me nog verder ga scholen. Maar niet meteen na de diplomering. De combinatie van werken, leren en privé was best pittig. Bovendien: er valt genoeg te leren elke werkdag.”

Tekst: Femke van den Berg (Bureau Bisontekst). Beeld: Helen Albers & Pixabay.

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Radicale vernieuwing in gouden letters vastgehouden door deelnemers

‘Bewegingen Radicale ver­nieuwing bundelen krachten’
> Lees hier meer

Deelnemende organisaties

Platform deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese