Een nieuwe aanpak…
Marja Graauw
Geplaatst op 28 november 2025
Zoals waarschijnlijk bij elke cliëntenraad is er jaarlijks een overleg met de Raad van Toezicht. Zo ook bij SAVE. Aan de hand van de agenda werden de gebruikelijke onderwerpen afgehandeld. Elk jaar opnieuw was daar de klachtenanalyse met communicatie en bejegening als aandachtspunten.
De RvT en de CR besloten anderhalf jaar geleden het overleg eens heel anders aan te pakken.
Een wat actievere en meer inhoudelijke invalshoek met als onderwerp cliënt en communicatie.
In een brainstormsessie gaf ieder lid aan wat zij verstonden onder een goede communicatie met ouders en jongeren. Op een grote flap werden alle ideeën geschreven of getekend.
Dit werd onze mindmap met tal van aandachtspunten over communicatie en bejegening.

Deze mindmap verdween niet in de kast. We kozen een aantal punten uit die we echt belangrijk vonden. Deze onderwerpen werden speerpunten in ons jaarplan en ingepland in ons overleg met de RvB. En het is een gezamenlijk plan, ieder kan zich erin vinden.
We hadden de smaak te pakken. Het volgend overleg werd een World Café. Aan een “café-tafeltje” ontstond een dialoog tussen een kleine groep leden over de onderwerpen cliëntfeedback en communicatie. Er waren meerdere café tafeltjes. De deelnemers waren leden uit de Cliëntenraad, Raad van toezicht en Raad van bestuur. Op het tafelkleed werden de aandachtspunten genoteerd. Er werd van tafels gewisseld en de volgende groep borduurde weer voort op de punten van elkaars tafelkleden. Gezamenlijk kozen we vanuit de beide tafelkleden weer nieuwe speer- en aandachtspunten voor het komende jaarplan.
Download artikel als PDFLees meer artikelen over:
Trefwoorden: clientenraad/jongerenraad, samen veilig midden-nederland, toezicht

