Vernieuwend onderwijs: drie voorbeelden uit de praktijk
Op maandag 28 maart kwam ons actieteam Radicale vernieuwing zorgonderwijs bijeen. We wisselden kennis en ervaringen uit met ervaringsdeskundigen, een student en leerden over het programma ‘Excellente zorg’ van V&VN.
Vijf jaar Radicale vernieuwing zorgonderwijs, een terugblik
Anton van Mansum en Mieke Hollander werken al langere tijd aan het vernieuwen van onderwijs. In de afgelopen vijf jaar heeft Corona een stempel gedrukt op het onderwijs in de zorg. Het werkklimaat stond onder druk en daarmee óók het leerklimaat. Toch zien we goede ontwikkelen, we werken meer samen. Wat werkt voor de ene organisatie, is misschien niet de oplossing voor de ander, kopiëren is geen optie. Maar succesfactoren delen werkt wel. In Zuid-Holland Noord zijn ruim 300 studenten opgeleid vanuit Radicale vernieuwing waardevol onderwijs. Studenten krijgen hierbij onder andere zelf de ruimte om aan te geven wat ze willen leren. Ook Woonzorggroep Samen heeft een goed leerklimaat, ook hier staat regionale samenwerking centraal. We zien ook dat steeds meer vrijwilligers en naasten meewerken aan het onderwijs. Ook dit werkt goed.
We concluderen dat er niet één passende oplossing is die voor iedereen werkt. Maar wat wel voor iedereen werkt is het delen van kennis en goede voorbeelden, precies wat we tijdens de bijeenkomsten van het actieteam Radicale vernieuwing zorgonderwijs doen. Wil je meedoen, of ook je ervaringen delen? Onze volgende bijeenkomst is op 17 mei. Neem contact op met radicalevernieuwing@loc.nl als je hier meer over wilt weten.
Drie voorbeelden uit de praktijk
In kleine groepjes gingen we uiteen en konden we verder praten en kennismaken met drie goede voorbeelden. Elk hadden ze een korte posterpresentatie. Onderstaand vind je de posterpresentatie en daarbij aanvullende informatie.
Niet over de zorgvrager, maar met!
Dr. Brigitte de Brouwer werkt al jaren aan het onderwerp ‘Excellente zorg‘. Hierin worden elementen beschreven die nodig zijn voor excellente zorg. In de poster zie je wat alle ingrediënten zijn.
De zorgverlener en de zorgvrager zijn partners. Ze werken samen en ze zijn gelijk. Hierbij horen diverse andere elementen, zoals professionele zeggenschap (hoe doen we dit met elkaar, niet over ons zonder ons) en klinische autonomie (welke zorg biedt je). Je kennis is anders maar gelijkwaardig.
We hebben ons verder verdiept in cliëntgerichte zorgcultuur: je doet het in het beste belang van de client. Dit gaat over persoonsgerichte zorg.
Meer weten:
- Bekijk de poster: ‘Niet over de zorgvrager, maar met!’
- Luister de WaardeCast over: Excellente zorg
- Luister de WaardeCast over: professionele beroepsidentiteit
Ervaringsdeskundigen inzetten in het onderwijs
Sandra Ekkelboom en Paul Hoogendoorn zijn ambassadeur voor de Patiëntenvereniging Hersenletsel.nl. Ze hebben Niet Aangeboden Hersenletsel, NAH.
Zij deelden hun persoonlijke verhaal. Centraal stond de vraag: ‘In de gratie, of uit de gratie?’. Na revalidatie kwam bij hen de vraag op, kun je weer wat betekenen voor de maatschappij? Het antwoord is volmondig ja. Ze hebben veel ervaringen opgedaan in de zorg en delen deze nu onder andere tijdens hun lessen aan de studenten van Radicale Vernieuwing Waardevol Onderwijs. Voor mensen met NAH geldt dat er geen blauwdruk is, het is belangrijk dat de zorgverlener echt de mens en haar behoeftes ziet.
Meer weten:
- Bekijk de poster: In de gratie of uit de gratie?
- Luister de WaardeCast met Sandra en Paul over NAH
Onderwijs door veld- en ervaringsdeskundigen
Manon Drenthe ontvangt binnenkort haar diploma mbo-verpleegkunde. Ze is zij-instromer en koos heel bewust voor Radicale vernieuwing waardevol onderwijs (RVWO). Ze deelde haar ervaringen met deze manier van onderwijs. Bij RVWO krijgen diverse niveaus samen les, zoals je ook in de praktijk met elkaar gaat samenwerken. Bij deze vorm van onderwijs is er geen vaste route, iedereen kies de rout die bij hen past. Er wordt gewerkt vanuit thema’s. En in het onderwijs wordt veel gebruik gemaakt van de inzet van ervaringsdeskundigen. Manon geeft aan dat deze lessen grote indruk maken.
Studenten geven zelf bij hun werkbegeleiders aan wat ze hebben geleerd en wat ze in de praktijk willen brengen.
RVWO is een opleiding op maat. Juist omdat je als student zelf je eigen leerweg kiest, is het volgens Manon heel geschikt voor doorstromers en zij-instromers.
Meer weten:
- Bekijk de poster: Onderwijs door veld- en ervaringsdeskundigen
- Lees meer over Radicale vernieuwing waardevol onderwijs (RVWO)
Uitnodiging: deel je kennis en praat mee
Alle aanwezigen nemen mee naar huis wat op hun situatie van toepassing is. Onderwijs kan worden gegeven aan verschillende niveaus door elkaar, ervaringsdeskundigen kunnen zeer relevante docenten zijn en verloop en uitstroom kunnen we voorkomen door te werken aan een prettig werkklimaat. En dat vraagt om een samenwerking tussen de zorgverlener en de zorgvrager.
Onderaan dit bericht kan je je vragen of opmerkingen achterlaten. Onze volgende bijeenkomst is op 17 mei. Neem contact op met radicalevernieuwing@loc.nl als je hier meer over wilt weten.
Download artikel als PDFLees meer artikelen over:
Trefwoorden: docenten, Onderwijs, Studenten, werkbegeleiders