Onderwijspioniers West-Brabant maken onderwijs persoonlijker: ‘mensen krijgen passie terug’
Studenten niveau vier moeten de Engelse taal beheersen. Surplus heeft een cliënt die veertig jaar als docent Engels heeft gewerkt. ‘Die is tot onderdeel van het onderwijs gemaakt’, vertelt Simone Bos, verpleegkundige in opleiding. ‘In de dagelijkse verzorging was ik hem natuurlijk ook gewoon, maar dat is dan op dat moment feitelijk niet waar het om gaat voor ons. Ik leer van hem Engels en door zijn kennis op mij over te dragen blijft hij maatschappelijk van betekenis.’
Persoonlijker onderwijs
Het onderwijs is dus veel persoonlijker geworden. O’Brien: ‘Wie nu een opleiding start, gaat eerst de mensen ontmoeten die hij in de praktijk tegenkomt. De eerste zes weken staan vol met ontmoetingen met collega’s, cliënten, coaches en medestudenten. Dan kijken we verder. Bespreek eens met je collega van welke twee cliënten je het meest kunt leren. Breng van die cliënten in kaart wat voorheen hun leefwereld was, schets hun biografie, en neem daarin ook de noodzakelijke medische en verpleegkundige aspecten mee. Op basis daarvan bepaal je wat je leervragen zijn en daarmee ga je samen met je coach aan de slag. Je wordt dus regisseur van je eigen leertraject. En daarbij kun je kiezen uit de vijftien werkplaatsen in de regio die zijn aangesloten bij de coöperatie die we als aanbieders hier in de regio met elkaar hebben gevormd.'”
Passie terug
‘De mens komt weer meer in beeld. In het nieuwe leren is er weer aandacht voor. Je maakt een opdracht en die gaat over een mevrouw Jansen, maar daarbij gaat het nu ook over de vraag wie die mevrouw Jansen is. De mens is weer het vertrekpunt, ik begrijp het gebruik van het woord “radicaal” in relatie tot het nieuwe leren dan ook heel goed. Als werkbegeleider heb ik toen jaren lang geroepen: “Gooi nou eens de systemen overboord”, ook tegen studenten. Eindelijk gebeurt dat nu.’
En dat heeft effect, merkt Voermans. ‘Het maakt bij alle CIO’s (Collega’s In Opleiding) een energie los die we op geen enkele manier willen beteugelen. Je moet de passie terugkrijgen bij de mensen en dat is precies wat we nu zien gebeuren. Mensen werken weer vanuit een overtuiging, en als dat gezien wordt krijgt het vleugels.’ O’Brien vult aan: ‘Het werkt ook voor mij als praktijkbegeleider, ik zie de studenten weer. Mijn werkplezier is enorm toegenomen.’
Radicale vernieuwing zorgonderwijs
De voorbeelden hierboven zijn enkele voorbeelden uit het uitgebreide hoofdstuk over onderwijsvernieuwing in West-Brabant, die beschreven staan in de nieuwe publicatie ‘Radicale vernieuwing zorgonderwijs’. Afgelopen week brachten we die uit.
Lees meer over:
- De vernieuwing in West-Brabant in de publicatie onderaan deze pagina;
- De nieuwe publicatie en het nieuwe netwerk Radicale vernieuwing zorgonderwijs dat zorgonderwijs aantrekkelijker maakt (en hoe je aan kunt haken);
- De overhandiging van het eerste exemplaar aan VWS-minister De Jonge tijdens zijn werkbezoek aan onderwijspioniers.