Samenwerken met vrijwilligers
Annemieke Biemond
Geplaatst op 25 november 2019
Koersballen
Binnen Zorgkaart Nederland zijn er 2465 verpleeghuizen en verzorgingshuizen bekend. Het gemiddelde cijfer dat wij als branche op deze website krijgen, is een 8.0 op basis van 81865 waarderingen. Dat is goed nieuws! Als coördinator vrijwilligers vraag ik mij daarbij af, hoeveel vrijwilligers er aan die 8 bijdragen. Ik las in elk geval een waardering over een locatie van Brentano waar ik werk waar ik blij van werd: “De verzorgers benaderen mij positief. Het is prettig dat er vrijwilligers zijn die helpen activiteiten te organiseren. Vooral koersballen doe ik graag.”
Samenwerken met vrijwilligers
AGORA, Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren Vrijwilligerswerk, maakt een schatting dat er ca. 70.000 vrijwilligers actief zijn in onze sector. Als de mevrouw in haar recensie aangeeft dat zij blij is met vrijwilligers, moeten we dan nog wel radicaal vernieuwen? Ja zeker! De samenwerking in de zorg met vrijwilligers kan nog altijd beter.
De meeste organisaties kijken naar vrijwilligers vanuit de vraag op welke afdeling zij, op welke tijd en voor welke taken, plaats hebben voor een vrijwilliger. Dat is heel begrijpelijk. Maar bij iedere vrijwilligersvacature zou je ook de cliënt centraal kunnen stellen. Vrijwilligers kunnen (een deel van) wensen en behoeften die cliënten aangeven, vervullen.
Daarbij zouden de wensen, behoeften en competenties van de vrijwilliger zélf, bepalend zijn voor het vrijwilligerswerk dat zij/hij gaat doen. Verplaats je eens in de vrijwilliger. Wat zou een reden kunnen zijn om je eigen tijd te geven? Er liggen diverse motivaties aan ten grondslag, zoals “ik wil goed doen voor een ander”, “ik wil wat leren door het doen van vrijwilligerswerk” of “ik zit tussen twee banen in en wil mijn tijd nuttig besteden”. En, het allerbelangrijkste motief: “ik wil plezier hebben in mijn vrijwilligerswerk”. Plezier zit niet alleen in de dingen die vrijwilligers doen, het zit zeker ook in de waardering die zij krijgen, in de begeleiding die geboden wordt en in de kansen die je vrijwilligers biedt. Een vrijwilliger kan soms een frisse kijk op iets hebben. Sta daarvoor open en neem het serieus! En als het idee niet goed is, leg het dan uit waarom niet. Tegelijkertijd mag je wel degelijk verwachtingen hebben. Denk nooit “niets is beter dan iets” want als een vrijwilliger niet de juiste “vrijwilligers-inborst” heeft, zal hij zich de juiste houding waarschijnlijk ook niet eigen gaan maken. Dat is trekken aan een dood paard.
Nog zo’n dooddoener: wanneer je niet het juiste beeld van de organisatie schetst. Door bij de kennismaking eerlijk te zijn, wat iets anders is dan negatief!, voorkom je dat iemand afhaakt.
Afhaken
Afhaken doet een vrijwilliger ook, door deze te overvragen. De vrijwilliger die helpt bij het schilderen, kan ook nog wel helpen bij het sjoelen. Die ene taak worden er 2 en het zijn altijd dezelfde mensen die geen nee durven te zeggen. Niet doen!
Er ligt een groot potentieel aan vrijwilligers die met pensioen gaan. Dit is een groep mensen die gewend is om voor zichzelf op te komen en die zelfontplooiing belangrijk vindt. Is het daarmee alleen maar eenrichtingsverkeer? Zeker niet, de meeste vrijwilligers werken vanuit hun wil om dingen te doen, vanuit oprecht begaan zijn met de cliënt en als je de vrijwilliger goed behandelt, zal er sprake zijn van wederkerigheid. Dan draagt de vrijwilliger bij aan een plezierige dag, voor de cliënt, voor jou en voor zichzelf!
Annemieke Biemond
Coördinator vrijwilligers Stichting Brentano Amstelveen
Download artikel als PDF