Overpeinzing bij de ochtendkrant
Mieke Hollander
Geplaatst op 1 september 2020
De start van het weekend op zaterdagochtend betekent voor mij uitgebreid een paar kranten lezen. Zo ook deze zaterdag.
Op de voorpagina van de Volkskrant valt mijn oog op de special met de kop Vluchtelingencrisis, 5 jaar later. Een aantal artikelen gaat over Syriërs. Vaak onder erbarmelijke omstandigheden zijn zij hun land en de oorlog ontvlucht. Opvallend, zo lees ik, is het optimisme van de Syrische mensen die als Nederlander hun weg in hun nieuwe land proberen te vinden.
Ik probeer me in te denken hoe ik het zou doen als er in Nederland een oorlog van circa tien jaar zou hebben plaatsgevonden. Als ik huis en haard had moeten opgeven. Mijn werk achter had moeten laten. Als ik mijn weg zou moeten vinden in een land waarvan de cultuur, wetgeving, regels en dergelijke mij vreemd zijn. Afhankelijk te moeten zijn van de welwillendheid van het land waar ik asiel zou aanvragen.
Ik geloof dat dit een enorme opgave is en dat gevoelens van onzekerheid, stress, somberheid en neerslachtigheid mijn dagen zouden vullen.
Doorlezend blijkt inderdaad uit onderzoek van de VU en een rapport “Nederland Papierland” van het Sociaal en Cultureel Planbureau dat 38 procent van de Syrische Nederlanders gekweld wordt door psychische klachten, zoals stress, somberheid en angst.
En dat brengt me direct op de podcast die ik recent heb mogen opnemen met Ferdy Pluck. Ferdy is verpleegkundig specialist GGZ, docent Hogeschool Utrecht en promovendus. Hij wil de versnipperde zorg voor asielzoekers verbeteren.
Veel problemen van asielzoekers zijn volgens Ferdy onder-gediagnosticeerd en worden onvoldoende behandeld waar het gaat om psychische klachten en verslavingsproblematiek.
Daardoor krijgen zij dus niet de hulp die ze nodig hebben. Hier zou verandering in moeten komen.
Door middel van gericht kwalitatief onderzoek, aangevuld met kwantitatieve data, wil Ferdy een bijdrage leveren aan een meer integrale en gepersonaliseerde aanpak van de zorg. En hier raakt zijn inzet Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs® (RVWO) en Waardevolle zorg.
Het streven van Waarde-vol Onderwijs en Waardevolle zorg is oog te hebben voor heel de mens en degenen met een zorgvraag in staat te stellen een menswaardig leven te leiden. Studenten RVWO volgen een opleiding waarin ze niet alleen de nodige vaardigheden aanleren, maar juist ook gericht zijn op het algemeen welbevinden van de medemens en hun naasten.
De studenten verpleegkunde moeten zich bovendien verdiepen in het toepassen en het doen van onderzoek. Ook is er aandacht voor diversiteit. Dit vraagt de nodige competenties, zoals het leren waardevrij luisteren zonder vooringenomenheid, het zoeken naar verdieping, gestructureerd vragen stellen, veiligheid bieden en betekenis geven.
Het zou mooi zijn als studenten RVWO in het onderzoek van Ferdy hun steentje willen bijdragen en hiermee op den duur de psychische klachten – zoals stress, somberheid en angst – bij Syrische Nederlanders en andere statushouders kunnen terugdringen.
Over RVWO
Radicale Vernieuwing Waarde-Vol Onderwijs® vernieuwt het zorgonderwijs, zodat de zorg en ondersteuning duurzaam kunnen aansluiten bij de waarde(n) van mensen met een zorgvraag en hun naasten én zorgprofessionals hun werk met plezier doen. (Meer informatie over RVWO lees je in de RVWO-nieuwsbrief).
Download artikel als PDF