Topaz
Het hele leven telt
Topaz is een ouderenzorgorganisatie in de regio Leiden en de Duin- en Bollenstreek. We bieden zorg aan kwetsbare mensen met een complexe zorgvraag die thuis niet meer zelfstandig kunnen wonen. Dit doen we in onze acht huizen en in ons revalidatiehotel. Onze gespecialiseerde behandelaren en onze VPT teams komen ook bij mensen thuis. Alles draait bij ons om liefdevolle, persoonlijke en hoogwaardige zorg voor de cliënt. Dat is zorg die aansluit bij de behoefte en specifieke situatie van de cliënt. Ons motto is: het hele leven telt. Of mensen nu definitief bij ons wonen, tijdelijk revalideren of thuis extra ondersteuning krijgen, we kijken altijd verder dan de zorgvraag van dat moment. We zijn geïnteresseerd in het hele verhaal; hun complete levensgeschiedenis. Alleen op die manier, als we weten wie ze zijn en waar ze blij en gelukkig van worden, kunnen we ze de zorg bieden die bij ze past.
Kritische blik
We kijken kritisch naar wat we doen. Hoe we het doen en waarom we het zo doen. Zo doen we de goede dingen om de juiste redenen. Hierbij stellen we onszelf deze belangrijke vraag: ‘wat doet ertoe voor de bewoners, hun familie en de medewerkers?’ Zorg waarbij het vanzelfsprekend is om altijd in gesprek te zijn over wat op dat moment voor deze persoon of deze situatie van belang is. Dat is belangrijk.
Bijdragen aan een waardevol leven
We willen dat de zorg die wij bieden steeds aansluit bij de wensen en behoeftes van onze cliënten. Ook als ons dat voor uitdagingen stelt. De zorg moet bijdragen aan een waardevol leven.
In gesprek
Op verschillende manieren zijn bewoners, hun familieleden en onze medewerkers in gesprek over hoe we vinden dat het gaat. Dit wordt ondersteund door diverse vormen van onderzoek. Uit deze gesprekken en onderzoeken komen inzichten naar voren, waar we vervolgens gezamenlijk mee aan de slag gaan. Belangrijk hierbij is dat we steeds kijken naar wat wél kan.
Wat gaat goed?
Medewerkers krijgen steeds meer oog voor het belang van iemand goed leren kennen en wat er voor iemand belangrijk is. Ze nemen ook vaker zelf het initiatief om de zorg anders te organiseren. Ze betrekken hierbij steeds vaker bewoners, familie, vrijwilligers en collega’s uit andere plekken van de organisatie. Zo ontstaat er langzaamaan een cultuur waarin het vanzelfsprekend is om met elkaar te kijken naar hoe het gaat en continu te werken aan verbeteringen.
Wat kan nog beter?
Dit gaat over een verandering van hoe we met elkaar samenleven en werken. Dat is een proces waarin we van alles tegenkomen en wat dus ook veel tijd vraagt. Hierbij lopen we tegen allerlei ingesleten patronen aan. Dit levert wel eens frustratie op, bij alle partijen. Deze frustratie is dan weer een mooie aanleiding voor een gesprek.
Meer weten
- ‘Afgelopen februari (2020) hield de projectfinanciering op, maar daarmee stopte de beweging van regels naar relaties zeker niet.’
- Bekijk onze digitale magazine
- Bekijk de infographic over Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg: Van regels naar relaties
- Lees het onderzoeksrapport: ‘Persoonlijke aandacht is essentieel, daardoor voel ik mij weer mens’
- Lees dit blog: ‘Over nabijheid, wederkerigheid en poedersuiker’
- Bekijk hoe wij ‘Van Regels naar Relaties’ gaan
- En hoe we daarbij het onderwijs radicaal vernieuwen
- Ontdek wat Topaz nog meer doet
- Factsheet Waardheid en trots over de driehoek cliënt, professional en mantelzorger
Voorbeelden Radicale vernieuwing
Praktijkopleider, P&O- en kwaliteitsadviseurs, teamleider en manager zorg over Radicale vernieuwing:
Download artikel als PDFLees meer artikelen over:
Gerelateerd
Praktijkvoorbeelden
Praktijkvoorbeelden