Mede dankzij regels zijn cliënten middelpunt van zorg

Geplaatst op 17 januari 2018

Het LOC-initiatief Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg heeft als ondertitel Van regels naar relaties. Er wordt wel eens gedacht dat we dus van de regels af willen om zo meer ruimte te maken voor relaties tussen mensen die zorg nodig hebben en mensen die die zorg geven. Maar het ligt wel een stuk genuanceerder dan dat.

Nut van regels

Hoewel de regelmoeheid in de zorg vaak voelbaar is, hebben regels wel degelijk nut. Zo blogt Conny Moons, adviseur bij de beroepsvereniging V&VN en expert hygiëne voor Zorg voor Beter dat  ‘je een protocol altijd toepast in de unieke situatie van een bewoner. Het helpt als het geen dichtgetimmerd document is, maar je aanzet tot nadenken. Welke opties en overwegingen biedt de richtlijn voor de cliënt in deze specifieke situatie? Pas wanneer een protocol gaat leven, weet je als verzorgende of verpleegkundige echt wat je moet doen en wordt de bewoner er beter van”.

Cliënt middelpunt van zorg

Regels en protocollen leveren ook veel informatie op. De cliënt kan het middelpunt van de zorg zijn, doordat de regels optimaal op zijn situatie zijn toegesneden. Dat gebeurt door de regel te ervaren en deze aan te passen waar nodig. Conny Moons schrijft: ‘Wanneer dat laatste gebeurt, is de cirkel rond. De praktijk voedt en vormt de protocollen, vervolgens helpen de protocollen in de praktijk en daarna blijft die praktijk de ontwikkeling van de protocollen weer beïnvloeden. Eigenlijk blijven zowel wij  – de professionals – als de protocollen levenslang leren. Maar nog veel belangrijker: dankzij de protocollen kun je dan de keuzes maken in de praktijk door risico’s goed af te wegen en wordt de zorg daadwerkelijk beter.’

Waarde-volle werkrelaties

Dat cyclisch leren lijkt wellicht makkelijker gezegd dan gedaan, maar het hoeft misschien helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Want zoals met alles begint een andere manier van denken en doen bij onszelf. Of zoals Conny Moons schrijft: ‘Spreek je dus uit, deel je ervaringen en bevraag elkaar en je kwaliteitsmedewerker. Bespreek met elkaar de zin en onzin van protocollen, maar ook wat jij nodig hebt om samen met het team en de bewoner goede besluiten te nemen. Deel je wensen ook met de beroepsvereniging: wat helpt jou en wat zou beter kunnen? Twijfels, vragen en dilemma’s zijn, samen met een gezonde dosis zelfreflectie, essentieel voor deskundige en liefdevolle zorg!’

Samenwerking gebaseerd op echte relaties en levende regels

En daarmee is de cirkel weer rond. Want om regels en relaties van waarde te laten zijn in de zorg, is het nodig dat werkers in de zorg ook met elkaar een relatie aangaan. Zodat het veilig genoeg is om je uit te kunnen spreken en je met elkaar dit soort onderzoek kunt doen. Daardoor wordt een leven lang leren echt mogelijk.

Bron: zorgvoorbeter.nl

Meer weten

Lees hier de volledige blog van Conny Moons op zorgvoorbeter.nl

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Trefwoorden: Communicatie, Regels

Praat mee!

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Radicale vernieuwing in gouden letters vastgehouden door deelnemers

‘Bewegingen Radicale ver­nieuwing bundelen krachten’
> Lees hier meer

Deelnemende organisaties

Platform deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese