‘Het platform voor leren in de zorg’ over start Waarde-vol onderwijs
Onderwijs en Gezondheidszorg (‘Het platform voor leren in de zorg’) verspreidde dit bericht via hun nieuwsbrief en website.
In september gaat het onderwijsvernieuwingsproject Radicale Vernieuwing – Waardevol Onderwijs (RV-WO) concreet van start bij een drietal zorgorganisaties. Eén van de deelnemende zorgorganisaties is DSV|verzorgd leven. Twaalf studenten, verdeeld over drie pilotafdelingen, volgen er een nieuw opleidingstraject. ‘In de huidige opleidingen ligt te veel nadruk op het medische model. Studenten worden opgeleid om “mensen te redden”. Dat sluit niet aan bij onze doelgroep’, zegt directeur-bestuurder Gerard Herbrink. ‘Onze bewoners zijn gemiddeld 86 jaar oud, hebben een zorgzwaartepakket vijf of zeven, ze hebben vaak dementie en verkeren in hun laatste levensfase. Je kunt ze niet meer beter maken, maar wel er voor zorgen dat ze comfortabel zijn en voor zover mogelijk kunnen genieten. De studenten leren dus om vooral te kijken naar wat belangrijk is voor bewoners en daar hun gedrag en handelen op aan te laten sluiten.’
Werken en leren
De drie zorgorganisaties die het initiatief hebben genomen (DSV|verzorgd leven, ActiVite en Topaz) hebben samenwerkingspartners gevonden in het mbo en hbo. Studenten van verschillende niveaus volgen vanaf dit najaar gezamenlijk een aantal onderdelen en werken in de praktijk. Er zijn doorlopende leerlijnen, zodat studenten makkelijk kunnen doorstromen naar een volgend kwalificatieniveau.
Relatie met Radicale Vernieuwing Verpleeghuiszorg
Het project RV-WO vloeit voort uit de beweging Radicale Vernieuwing Verpleeghuiszorg, van regels naar relaties (RVV). Beide bewegingen (RV-WO en RVV) streven ernaar de zorg zó te organiseren, dat deze van waarde is voor zorgvragers, hun naasten en zorgverleners.
Meer info
Bekijk hier de visie op waarde-vol onderwijs.
Beeld: DSV|verzorgd leven
Download artikel als PDF