Handen ineen voor actueel zorgonderwijs
Hoe borg je vernieuwingen die zijn ontwikkeld om de kennis over – en het beeld van – ouderenzorg bij studenten te verbeteren? Kenniscentrum Leyden Academy, het Jo Visser fonds en Zorg4Effect stellen zich ten doel effectieve innovaties te incorporeren in het reguliere zorg- en welzijnsonderwijs. Te starten bij het mbo en hbo.
Studenten (mbo, hbo en wo) worden tijdens hun opleidingen nog altijd onvoldoende voorbereid op de – toenemende complexiteit – van de ouderenzorg. Het imago van de ouderenzorg is niet gunstig en de interesse voor dit werkveld gering. Toch zijn er de afgelopen jaren wel degelijk positieve initiatieven geweest om hierin verandering te brengen, zowel in het formele onderwijs als daarbuiten. In een artikel in Geron beschrijven Mieke Hollander, Danielle Swart en Femke van den Berg welke stappen al gezet zijn én welke ontwikkelingen er nog op de rol staan. Ook gaan ze in op de rol van Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs® (RVWO) als ‘bruggenbouwer’ en verbindende schakel.
Het gehele artikel is te lezen via: Geron, Tijdschrift over ouder worden en samenleving.
Download artikel als PDF