Experiment ‘Praktijkgestuurd leren vanuit een leefwereldbenadering’
De ouderenzorg van morgen vergt andere beroepsvaardigheden en dus een nieuwe manier van opleiden. In het rap vergrijzende West-Brabant trekken docenten, leerlingen, zorginstellingen en ouderen al samen op. Ze doen dit in het experiment ‘Praktijkgestuurd leren vanuit een leefwereldbenadering’. BeterOud ging op 19 december naar De Zeven Schakels in Zevenbergen om hierover meer te horen. Ook Erik Gerritsen, secretaris-generaal van VWS, toog die dag naar Zevenbergen om zich te laten bijpraten over de laatste stand van zaken. ‘Jullie zijn de voorhoede, de kunst is om de rest mee te krijgen.’
Speciale meeloopdagen
Het West-Brabantse experiment krijgt steeds meer bekendheid en wordt opgepikt door een brede groep (potentiële) verzorgenden-in-spe. ‘Scholieren van 15, 16 jaar, maar ook 30-plussers melden zich aan voor de speciale meeloopdagen en groepsassessments’, vertelt Christel Terwijn, adviseur Leren en Ontwikkelen bij Surplus. ‘Verder proberen we werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt aan ons te binden, via het WelSlagen-instroomproject. En we zijn bezig met een plan om voor taalzwakke studenten een opleiding te creëren, waarin taal extra aandacht krijgt.’
Lees meer
Lees hier het hele artikel van BeterOud en ontdek wat studenten, docenten en VWS vinden van dit experiment!
Download artikel als PDF