Methode Beelden van Kwaliteit: ‘verfrissend’ in gesprek over kwaliteit

Hoe kun je zichtbaar maken hoe in de dagelijkse praktijk werkelijk de kwaliteit van ondersteuning en zorg is? Zorgorganisatie Viattence, deelnemer Radicale vernieuwing, doet dit met ‘Beelden van Kwaliteit’, een wetenschappelijk verantwoorde en door medewerkers als ‘verfrissend’ ervaren methode, ontwikkeld aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

De kern van ‘Beelden van Kwaliteit’ is het observeren van de praktijk door medewerkers, teruggeven van deze beelden (als spiegel) en hierover met elkaar reflecteren en praten. Hiermee nemen teams verantwoordelijkheid voor hun eigen kwaliteit. Je leert met elkaar anders te kijken en te doen.

Medewerkers leren van zichzelf en van elkaar

Bij Beelden van Kwaliteit wordt de kwaliteit van zorg niet gemeten en uitgedrukt in cijfers maar worden observaties van de daadwerkelijke zorg gebruikt om de zorg in beeld te brengen en te reflecteren op de manier waarop zorg wordt gegeven. De observaties worden besproken in een kwaliteitspanel bestaande uit interne en externe genodigden. Zij lezen de observaties en er wordt in een gezamenlijke sessie met de betrokken teamleden op de zorg gereflecteerd. Beelden van Kwaliteit maakt nu onderdeel uit van een geheel herzien kwaliteitsmanagementsysteem binnen Viattence.

Uitgebreid interview Zorgvisie

Klik op de foto’s hieronder om het artikel over ervaringen met Beelden van Kwaliteit te lezen op de Facebookpagina van Viattence.

Schermafbeelding van Facebookbericht

Meer weten


Geplaatst op: 7 juni 2019
Laatst gewijzigd op: 7 juni 2019