‘Uit­gelezen situatie om hybride leren tot zijn recht te laten komen’

Geplaatst op 8 juni 2020

Halverwege juni was een volgende stop gepland op de inspiratieroute langs onderwijsvernieuwers in het land – een initiatief uit de beweging Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg. In verband met Corona kon dit bezoek aan Amstelring en ROC TOP in Amsterdam nu niet doorgaan. Daarom bieden we je via een serie filmpjes en een artikel graag een digitale inspiratiereis aan. Deel 1 van deze reis laat zien hoe de Coronasituatie de onderwijsvernieuwing in Amsterdam vooruit helpt.

In onderstaande video vertelt Stephanie Boot, praktijkadviseur opleidingen bij zorgorganisatie Amstelring (locatie Vreugdenhof), onder meer:

  • Hoe het (hybride) leren in tijden van Corona gewoon door gaat. 
  • Dat zij gelooft dat het juist in tijden van crisis nodig is om een opleiding aan te passen aan de actualiteiten in de praktijk. En om te luisteren naar de behoeften van de studenten en begeleiders.
  • Wat er verandert in het onderwijs.
  • Hoe dit vraagt om ‘samen optrekken’ van:
    • school en zorg
    • student en begeleiders
    • school en student
  • Over het aanpassingsvermogen en improvisatie die dit vergt. “We helpen studenten bij het formuleren van leerdoelen op basis van wat ze tegenkomen in de dagelijkse werkzaamheden, juist nu die werkzaamheden zo zijn veranderd en de begeleiding anders is. We helpen ze door hele concrete opdrachten gerelateerd aan de leerwerkkaarten te maken. Een concrete opdracht vooraf meegeven lijkt niet zo te passen in het hybride leren, maar in deze tijd merken we dat stagaires en ook begeleiders behoefte hebben aan een bepaalde houvast. En dan is het dus wel weer hybride om ter plekke op die behoefte in te spelen.”

Fieldlabs

Zorgorganisatie Amstelring en ROC TOP werken samen in het initiatief Fieldlabs. Met nog een aantal andere partijen in Amsterdam en Almere (zie de afbeelding hieronder) werkt Fieldlabs eraan dat de ‘zorgprofessional van de toekomst’ betere kwaliteit van zorg kan bieden. In de loop van deze digitale inspiratiereis leggen betrokkenen verder uit hoe zij dat doen. Aan het woord komen: 

  • onderwijsmanager zorgopleidingen bij ROC TOP Rita van der Hem, over hoe eerdere investering in samenwerking de onderwijsverandering bij Fieldlabs zich nu in Coronatijden uitbetaalt;
  • Fieldlabs-programmamanager Alice Bakker over hoe autonomie én structuur nu van belang blijken bij onderwijsvernieuwing;
  • coördinator opleidingen bij Amstelring Nel Rol, met praktijkvoorbeelden van hoe de praktijk voorop gesteld wordt in het Fieldlabs-onderwijs.

Radicale vernieuwing zorgonderwijs

Geïnspireerd geraakt? De verwachting is dat het bezoek aan de onderwijsvernieuwers in Amsterdam dit najaar opnieuw gepland wordt. Hou onze media in de gaten.

Om echt radicaal de verpleeghuiszorg te vernieuwen, moet je ook beginnen bij het onderwijs. Die ervaring hebben verschillende deelnemende zorgorganisaties in de beweging Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg en de onderwijsvernieuwers waar zij mee samenwerken. In de afgelopen jaren zijn een aantal bijeenkomsten geweest, waarin de ‘trekkers’ van onderwijsinitiatieven elkaar hebben ontmoet en de inhoud en voortgang van hun initiatieven hebben uitgewisseld. Sindsdien zoeken zij elkaar steeds vaker op in het kader van de vernieuwingsbeweging om lokaal, regionaal en landelijk krachten te bundelen voor radicale vernieuwing van ook het onderwijs. Begin dit jaar zijn ook de ministeries van VWS en OCW betrokken. Zie voor meer informatie de pagina over de landelijke onderwijsvernieuwing.

In 2019 en 2020 openen enkele van deze organisaties de deuren, om meer te laten zien van het eigen onderwijsinitiatief. Om te kunnen vertellen wat zij tot stand brengen, waarom zij dit doen, wat succesvol blijkt, tegen welke belemmeringen zij aanlopen en hoe zij deze belemmeringen overwinnen.

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemende organisaties

Platform deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.