Praktijkvoorbeelden

Thema: Evidence Based Practice (EBP)

Geplaatst op 19 augustus 2020
“EBP is een uitgesproken modewoord; als je zoekt op Google krijg je meer dan 10 miljoen hits. De betekenis is heel onduidelijk geworden, omdat iedereen het maar klakkeloos gebruikt”, stelt…

lees verder

Thema: kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van status­houders in het AZC

Geplaatst op 13 augustus 2020
“Onderzoek is belangrijk om bewijslast te verzamelen voor het werk wat we doen.” Dat stelt Ferdy Pluck, verpleegkundig specialist in de verslavingszorg én onderzoeker. Zijn onderzoek richt zich specifiek op…

lees verder

Thema: leefplezier

Geplaatst op 12 augustus 2020
‘Op een ochtend stond ik onder de koude douche en dacht: waar gaat het eigenlijk over als je het hebt over welbevinden? En toen dacht ik: leefplezier!’, vertelt Leontien Giezen.…

lees verder

Thema: storytel­ling

Geplaatst op 17 juli 2020
‘Storytelling lost niets op, maar het kan wel verbinden en inspireren.’ Ingrid Meijering van stichting GetOud vertelt hoe het haar trof dat er in het begin van de coronacrisis vooral…

lees verder

Thema: onbegrepen gedrag bij mensen met dementie

Geplaatst op 16 juli 2020
“Onbegrepen gedrag heeft soms een hele logische verklaring die niet meteen voor de hand ligt.” Gedrag dat mensen en zorgprofessionals niet snappen en waar ze zich moeilijk in kunnen verplaatsen,…

lees verder

“Functie of status maakte ook niet uit, dat viel weg”

Woonzorggroep Samen trainde in coronatijd behandelaren in ADL-verrichtingen. Miranda Kok is coördinator van de Samen Academie, de opleidingstak van Woonzorggroep Samen in Noord-Holland. De Samen Academie werd enige jaren geleden opgericht om leren in de organisatie een steviger positie te geven. Voor veel medewerkers leek leren niet op de eerste plaats te komen, omdat zij al hun energie nu eenmaal liever in de zorg steken. Leren is iets wat elke dag in alle lagen gebeurt, zegt Miranda – en zeker in de covid-tijd werd maar weer eens duidelijk hoe belangrijk dat is.

lees verder

Thema: casemanagement dementie

Geplaatst op 9 juli 2020
Casemanagers dementie zijn er voor de persoon met dementie en zijn mantelzorgers om hen te begeleiden bij het ziekteproces. “Ik zeg altijd: een casemanager dementie biedt zowel sociale en emotionele…

lees verder (2)

Thema: culturele sen­sitiviteit

Geplaatst op 22 juni 2020
“Ik spreek beide talen: die van de migrantengroepen en de taal van de Nederlandse beleidsmakers en zorgprofessionals. En ik wil een ‘linking pin’ zijn om de zorg toegankelijk, mooi en…

lees verder

‘De praktijk voorop’ in het onderwijs: voor­beel­den (video)

Geplaatst op 19 juni 2020 - Thema's: Vernieuwing onderwijs
Halverwege juni was een volgende stop gepland op de inspiratieroute langs onderwijsvernieuwers in het land. In verband met Corona kon dit bezoek aan Amstelring en ROC TOP in Amsterdam nu niet doorgaan. Daarom een digitale inspiratiereis! Deel 4 laat voorbeelden zien hoe in Amsterdam maatschappelijke behoeften als uitgangspunt worden genomen voor het onderwijs.

lees verder

Inves­tering in samen­wer­king onder­wijsveran­dering betaalt zich uit in crisistijd

Geplaatst op 16 juni 2020 - Thema's: Vernieuwing onderwijs
Halverwege juni was een volgende stop gepland op de inspiratieroute langs onderwijsvernieuwers in het land - een initiatief uit de beweging Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg. In verband met Corona kon dit bezoek aan Amstelring en ROC TOP in Amsterdam nu niet doorgaan. Daarom een digitale inspiratiereis! Deel drie laat zien hoe goede samenwerking tussen de onderwijs- en zorgorganisaties ook in onzekere tijden een fundament kan vormen voor vernieuwing.

lees verder

Deelnemende organisaties

Platform deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.