Praktijkvoorbeelden
“Ook in de ouderenzorg zie je psychiatrische problematiek”
Geplaatst op 23 september 2020 - Thema's: Vernieuwing onderwijs, Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs®
Janine van Duyvenvoorde, student Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs® (RVWO), loopt stage in de ggz. "Ik ben heel enthousiast dat ik deze kans krijg."
Thema: geestelijke verzorging en moreel beraad
Geplaatst op 28 augustus 2020
“Als geestelijk verzorger kom ik binnen om te zitten en te luisteren. Hoe mooi is dat?” In deze podcast vertelt geestelijk verzorger Maya Walburg van zorgorganisatie ActiVite over haar werkzaamheden…
“Levensvragen zitten vaak in kleine opmerkingen”
Geplaatst op 28 augustus 2020 - Thema's: Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs®, Ken je collega's!
GEESTELIJK VERZORGER ANNECHIEN OLDERSMA “Geestelijke verzorging in de zorg gaat over alles wat verder gaat dan het medische en verzorgende deel. Ik denk dat het heel terecht is dat er…
Landelijk netwerk Radicale vernieuwing zorgonderwijs naar volgend niveau (video’s)
Geplaatst op 27 augustus 2020 - Thema's: Vernieuwing onderwijs, Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs®
Onderwijs dat maximaal aansluit bij wat elk individueel mens in de zorg én het onderwijs nodig heeft. Al aan de officiële start van ‘Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg’ begin 2017 startte een netwerk over dit thema binnen deze landelijke beweging. Om dat nu naar een volgend niveau te kunnen brengen is het actieteam 'Radicale vernieuwing zorgonderwijs' voortvarend van start gegaan.
Thema: Evidence Based Practice (EBP)
Geplaatst op 19 augustus 2020
“EBP is een uitgesproken modewoord; als je zoekt op Google krijg je meer dan 10 miljoen hits. De betekenis is heel onduidelijk geworden, omdat iedereen het maar klakkeloos gebruikt”, stelt…
Thema: kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van statushouders in het AZC
Geplaatst op 13 augustus 2020
“Onderzoek is belangrijk om bewijslast te verzamelen voor het werk wat we doen.” Dat stelt Ferdy Pluck, verpleegkundig specialist in de verslavingszorg én onderzoeker. Zijn onderzoek richt zich specifiek op…
Thema: leefplezier
Geplaatst op 12 augustus 2020
‘Op een ochtend stond ik onder de koude douche en dacht: waar gaat het eigenlijk over als je het hebt over welbevinden? En toen dacht ik: leefplezier!’, vertelt Leontien Giezen.…
Thema: storytelling
Geplaatst op 17 juli 2020
‘Storytelling lost niets op, maar het kan wel verbinden en inspireren.’ Ingrid Meijering van stichting GetOud vertelt hoe het haar trof dat er in het begin van de coronacrisis vooral…
Thema: onbegrepen gedrag bij mensen met dementie
Geplaatst op 16 juli 2020
“Onbegrepen gedrag heeft soms een hele logische verklaring die niet meteen voor de hand ligt.” Gedrag dat mensen en zorgprofessionals niet snappen en waar ze zich moeilijk in kunnen verplaatsen,…
“Functie of status maakte ook niet uit, dat viel weg”
Geplaatst op 10 juli 2020 - Thema's: Samenwerken vanuit een gedeelde visie, Vernieuwing onderwijs, Coronavirus, Ervaringen van bewoners, naasten en medewerkers
Woonzorggroep Samen trainde in coronatijd behandelaren in ADL-verrichtingen. Miranda Kok is coördinator van de Samen Academie, de opleidingstak van Woonzorggroep Samen in Noord-Holland. De Samen Academie werd enige jaren geleden opgericht om leren in de organisatie een steviger positie te geven. Voor veel medewerkers leek leren niet op de eerste plaats te komen, omdat zij al hun energie nu eenmaal liever in de zorg steken. Leren is iets wat elke dag in alle lagen gebeurt, zegt Miranda – en zeker in de covid-tijd werd maar weer eens duidelijk hoe belangrijk dat is.