Praktijkvoorbeelden

“Corona heeft het delen van kennis niet in de weg gezeten”

Geplaatst op 4 november 2020 - Thema's: Vernieuwing onderwijs, Coronavirus
Onderwijsvernieuwing in West-Brabant leert van de crisis Joke Voermans, van oorsprong verpleegkundige maar al jaren actief in het zorgonderwijs, is een gedreven pleitbezorger van een nieuwe manier van leren. Praktijkgericht, ín de wijk (zonder onderscheid tussen intramuraal of extramuraal) en met een intensief contact tussen iedereen die maar kennis wil delen. Ze is er razend enthousiast over, en zij niet alleen. En dan komt dat virus…

lees verder

“In de pal­liatieve zorg is verbinding alles”

PALLIATIEF VERPLEEGKUNDIGE MARJON KWAKERNAAK In de zorg moet de relatie met de cliënt altijd voorop staan. Deze visie wordt uitgedragen door Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs® (RVWO), en op de werkvloer breed gedeeld.…

lees verder

Steeds meer instel­lin­gen sluiten zich aan bij nieuwe opleiding ver­zor­gen­den demen­tiezorg

Geplaatst op 25 oktober 2020 - Thema's: Vernieuwing onderwijs
De visie van de instelling, de bewoner en de dagelijkse werkpraktijk staan voorop. Het onderwijs sluit daarbij aan. Het leren is flexibel en praktijkgericht. Na twee jaar studeren de eerste studenten binnenkort af. Alle betrokken partijen willen de opleiding en de samenwerking voortzetten. En de samenwerking wordt uitgebreid.

lees verder

Thema: onderzoek in de zorg

Geplaatst op 8 oktober 2020
“Als onderzoeker heb ik het privilege dat ik een kijkje mag nemen in organisaties, in het werkleven van mensen en in het leven van mensen die zorg ontvangen. Dat is…

lees verder

Thema: medezeg­genschap

Geplaatst op 6 oktober 2020
Per juli 2020 is de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz) van kracht geworden. Waarom is zo’n wet nodig? “Vooral als stok achter de deur. Veel organisaties maken goede afspraken over…

lees verder

Thema: mantelzorg

Geplaatst op 5 oktober 2020
“Ben ik nu verzorger of zorg ik gewoon goed voor hem?” Die vraag stelt zich Liza Soffner, mantelzorger van haar partner René, die drie jaar terug te horen kreeg dat…

lees verder

Thema: agressie in de zorg

Geplaatst op 30 september 2020
‘Grofweg kun je twee vormen van agressie onderscheiden: agressie die voortkomt uit emotie en agressie die voortkomt uit ratio, dus die bewust wordt ingezet om iets voor elkaar te krijgen.…

lees verder

Kwaliteitsverpleeg­kun­dige is eerste aanspreek­punt voor studenten

Geplaatst op 30 september 2020 - Thema's: Vernieuwing onderwijs, Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs®
Bij DSV|verzorgd leven kennen ze sinds kort de functie van kwaliteitsverpleegkundige. Zij houdt zich onder meer bezig met studentbegeleiding.

lees verder

“Die ontred­der­de blik vergeet ik nooit meer”

Geplaatst op 24 september 2020 - Thema's: Vernieuwing onderwijs, Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs®
Hoe was het om tijdens de coronacrisis in de frontlinie te staan? Judith Ravensbergen, student Waarde-vol Onderwijs, blikt terug.

lees verder

“Ook in de ouderen­zorg zie je psychiat­rische prob­lematiek”

Geplaatst op 23 september 2020 - Thema's: Vernieuwing onderwijs, Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs®
Janine van Duyvenvoorde, student Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs® (RVWO), loopt stage in de ggz. "Ik ben heel enthousiast dat ik deze kans krijg."

lees verder

Radicale vernieuwing in gouden letters vastgehouden door deelnemers

‘Bewegingen Radicale ver­nieuwing bundelen krachten’
> Lees hier meer

Deelnemende organisaties

Platform deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese