WarmThuis, Woon­zorggroep Samen & Reigershoeve ontwik­kelen opleiding ver­zorgen­de IG/​hel­pende

Geplaatst op 4 december 2018

WarmThuis, de Reigershoeve en Woonzorggroep Samen bieden zorg aan mensen met dementie. Zij ontwikkelen een opleiding die aansluit op hun visie en werkwijze; persoonsgerichte, liefdevolle zorg voor mensen met dementie. In plaats van op school vindt het leren vooral plaats op werkplek, met inspirerende opdrachten die opleiden tot verzorgende IG of helpende dementiezorg. Steeds gericht op een zinvolle dag voor bewoners en medewerkers die met passie kunnen werken. Studenten ontvangen een landelijk erkend diploma en komen in dienst bij een van de deelnemende zorgorganisaties. “Je bent verzekerd van een baan, nu en in de toekomst.”

“We ontwikkelen dit jaar een opleiding voor woonzorgbegeleiders die volledig aansluit op de visie ‘warme zorg’ van WarmThuis. Het begon allemaal met de film ‘mooi werk’ die we samen met Reigershoeve maakten. Het grote ROC Horizon College in Alkmaar zag de film, werd enthousiast en dacht; wij willen onze leerlingen opleiden om te gaan werken zoals bij WarmThuis. We maakten kennis met elkaar, hielden een inspiratiebijeenkomst en onze woonzorgbegeleiders verzorgden gastlessen op het ROC. Het vertrouwen groeide snel en ondertussen hebben we besloten in februari 2019 te starten met een opleiding nieuwe stijl. Zorgorganisaties woonzorggroep Samen, Reigershoeve en het ROC Kop van Noord Holland sloten zich ook aan.” Aldus een woordvoerder van Warm Thuis.

Visie op leren

WarmThuis en Woonzorggroep Samen zijn deelnemer in de beweging Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg. Tijdens de landelijke inspiratiebijeenkomst van Radicale vernieuwing op 12 november 2018, presenteerde Warm Thuis het projectplan van de nieuwe opleiding. De inhoudsopgaaf geeft op hoofdpunten de visie op leren weer:

1. Student is vertrekpunt
2. Regie bij de student
3. Visie als vertrekpunt
4. Werkspanning geeft leerspanning
5. Leren daar waar het geleerde in de praktijk gebracht kan worden
6. Duurzaam leren, tools ontwikkelen om voorbereid te zijn op de dingen die gaan veranderen, competenties van de 21e eeuw
7. Leren en ontwikkelen doe je zelf, maar het helpt om les te krijgen en gecoacht te worden door mensen met passie voor het vak

‘Passie, lef en energie’

WarmThuis: “Wat maakt de nieuwe opleiding zo anders? In de eerste plaats gaan we ook bij de opleiding ons handelsmerk, “Passie, lef en energie” voluit inzetten.” Ambities, drijfveren en dromen van studenten zijn uitgangspunt van het nieuwe opleiden. En de bewoner is en blijft de baas in eigen huis, om dat mogelijk te maken is daar ook specifiek aandacht voor, net als voor de vraag: wat is voor bewoners een zinvolle dag?

90% in de praktijk

“In het huidige opleidingsbeleid bestaat er een (sterke) scheiding tussen daar waar geleerd wordt en daar waar gewerkt wordt. De wens om het onderwijs aan te sluiten bij de actualiteit is daardoor een grote opgave geworden. Er leven vragen als: Hoe leiden we nu het juiste personeel op, met voldoende niveau en met liefde voor het vak, maar ook zo dat de student op het moment dat hij/zij klaar is meteen de praktijk in kan? En hoe kunnen we zorgen dat de gap tussen theorie en praktijk nu eens voor altijd gedicht wordt.” Deze vraagstukken leidden WarmThuis ertoe om werving en selectie voor de opleiding zelf te doen. “En de opleiding speelt zich voor 90% af bij WarmThuis, Reigershoeve en woonzorggroep Samen.

De leerlingen doorlopen ongeveer tien thema’s die volgens ons relevant zijn (zie ook het projectplan, studiegids Thema 1: Ik als zorgverlener binnen kleinschalig wonen en studiegids Thema 2: Wonen, verzorging en huishouding). Bijvoorbeeld het thema ‘eten en drinken’, Een opdracht kan dan zijn: inventariseer wat de lievelingsmaaltijden van de bewoners op de woning zijn. Leer die met hulp van de naasten koken en kook vervolgens al deze maaltijden ook daadwerkelijk op de woning. Een ander voorbeeld: bij het thema ‘wie is de bewoner’ zou de opdracht kunnen zijn met onze bewoner het ouderlijk huis te bezoeken, of andere dierbare plekken uit zijn of haar verleden, waarna verslag gedaan wordt tijdens een familie-avond. En zo zijn er tientallen voorbeelden te bedenken.

De ontwikkelgroep waar vanuit WarmThuis Kirsten, Anita en Corine aan mee doen gaat dat de komende maanden doen. De inhoud van het werk is het vertrekpunt en daar bouwen we de opleiding omheen. Vervolgens gaat het ROC al onze plannen onderbrengen in het ‘landelijk kader’ en vertelt ons wat er nog mist om voor een officieel diploma in aanmerking te komen. Dus eerst de inhoud en dan pas het kader, in die volgorde.

Hartverwarmend

Het is hartverwarmend om te zien met hoeveel enthousiasme onze mensen hiermee aan de slag willen. En het is heel hoopgevend hoe een enorm groot instituut als het ROC dit project met ons wil aangaan. En het draagt beslist bij aan de missie van WarmThuis: topzorg voor alle mensen met dementie in Nederland.”

Dat de sfeer er goed in zit, wordt wel duidelijk uit dit verslag van de startbijeenkomst eind november, geschreven door WarmThuis-bestuurder Hans van Amstel:

“Tachtig wildvreemde mensen in drie verschillende snelheden door elkaar heen laten lopen, met matglas brillen op, en dan ook nog eens deels achteruit, terwijl wij de tafels aan het leegruimen waren en Herman heel hard ‘opzij opzij opzij’ zingt. Is dat uit te leggen als je er niet bij was? Terwijl ik dit schrijf heb ik een grote lach op mijn gezicht bij de herinnering.

Alles viel samen gisteren. De aanstekelijke onbevangenheid en didactische kennis van Viola en Margot, de zorgzame gastvrijheid van Ida en Erna, de passie, lef en energie waarmee Dieneke, Kirsten, Corina en Moniek vertelden over de visie, de informerende en enthousiasmerende praatjes van Caroline en mij, de stofkambijdrage van Petra na afloop, de ad hoc afspraken die Tius met ons maakte over het vervolg. Het viel allemaal samen waardoor een plus een drie, of eigenlijk tien werd. De eerste lesdag zit er op, de toon is gezet.

Genoten heb ik en jullie bedanken hoeft niet, omdat dit voelt als een project waarin we in volstrekte gelijkwaardigheid zorgen dat er een topopleiding komt. Daar past geen bedanken bij, gewoon doen! Super.

Na afloop praatten we na en we gaven de praatstok aan elkaar door. We waren allemaal even enthousiast. Hoe is het mogelijk dat vijf organisaties met elkaar in zo’n onbevangen schwung terecht kunnen komen? Dat tachtig lieve, betrokken mensen op onze oproep afkomen en vanaf de start betrokken zijn? En ons zulke mooie terugkoppelingen geven na een minuut in stilte nadenken? Dat ontroert me en geeft hoop.

Viola is niet te stuiten, de plannen voor volgende vergadering liggen alweer klaar. Heel goed, maar voor dit weekend ga ik vooral heel erg genieten van deze wonderlijke bijeenkomst en zorgen dat ik weer uit de zweefstand met mijn voeten terug kom op de vloer.”

Projectplan & eerste studiegidsen

Meer weten

  • Bekijk de deelnemerspagina van WarmThuis met informatie over hun deelname aan Radicale vernieuwing. Daar vind je ook contactgegevens;
  • Hier vind je ook de deelnemerspagina van Woonzorggroep Samen;
  • Voor meer onderwijsvernieuwing: zie onze themapagina hierover.
Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

‘Droom van de beweging nog groter gewor­den’
> Serie video's

Deelnemende organisaties

Platform deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese