Transparantie inzet kwaliteitsgelden via creatieve website Carintreggeland

Emmely Hoek, projectleider Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg bij Carintreggeland, vertelt: “Carintreggeland is een zorgorganisatie met 22 Carintreggeland huizen. Elk huis heeft een plan gemaakt hoe het huis invulling wil geven aan de kwaliteitsgelden. Dit in samenspraak met de medewerkers van de zorg en bewonerscommissie en de clientenraad. Deze plannen zijn gebundeld tot één plan. Na goedkeuring door het zorgkantoor hebben we het plan daarna op de website van Carintreggeland geplaatst. En daar gaan we het plan ook verantwoorden.

Ingewikkeld

Wat ik nog ingewikkeld vind is dat we gevraagd worden om  meerdere plannen te schrijven, bijvoorbeeld het kwaliteitsplan en de middelen Waardigheid en Trots. Dat vraagt veel van de organisatie. Het zou veel minder belastend  zijn als we de plannen kunnen laten zien, zoals we het ook verantwoorden: op een integrale, transparante manier. zoals we dat doen op onze website”.

Serieus genomen

Heidi de Bruijn, Raad van Bestuur, voegt toe: “We hebben regelmatig overleg met het zorgkantoor. Zo ook over de inzet van de kwaliteitsgelden en de verantwoording daarvan. Dat was een goed gesprek. We hebben heel open over ons kwaliteitsplan gesproken. Het zorgkantoor stelde kritische vragen, waardoor we merkten dat ze het plan goed gelezen hadden. Dat is fijn, daardoor voelden we ons zeker serieus genomen.

Flexibel en actueel

We kozen ervoor om in het kwaliteitsplan vooral de verbeterpunten te benoemen en niet al die zaken die we al doen en eigenlijk normaal vinden. Een van de mensen van het zorgkantoor kende Carintreggeland niet goed en vroeg zich af waarom we allerlei andere dingen niet deden. Dat was dus een misverstand. Hierop hebben we ons plan aangepast. In die tweede versie staan nu onze verbeterpunten maar ook al die mooie dingen die we allemaal al doen en voor ons zo gewoon zijn. We hebben ons kwaliteitsplan digitaal aangeleverd omdat we dan gelijk een koppeling met onze verantwoordingssite hebben. Die digitale verantwoording vinden we belangrijk. Naast transparant zijn we daarmee heel flexibel, blijven we actueel en gaan we mee met deze tijd.

‘Geen statische verantwoording meer’

Op onze website www.carintreggeland.nl hebben we een apart deel voor onze visie en verantwoording. Onder het kopje personeelssamenstelling verantwoorden we hoe we een deel van de kwaliteitsgelden inzetten voor het oplossen van de arbeidsmarktproblematiek.

Zo leiden we veel nieuwe collega’s op op verschillende niveaus en kijken we daarbij ook naar potentiële medewerkers buiten de zorg. Bij huizen en ambities vertellen we per locatie hoe we de extra kwaliteitsgelden gaan inzetten. Heel transparant. Zo is direct inzichtelijk wat onze ambities zijn, wat de plannen zijn en wat er gerealiseerd is. Dat kunnen we gedurende het jaar aanpassen. Voor ons dus geen statische verantwoording meer! Dat is wennen voor iedereen. Voor onszelf maar ook voor het zorgkantoor. Zij geven aan dat ze het mooi en zeer informatief vinden.”

Bekijk hier de verantwoordingssite van Carintreggeland.

Meer weten

Bekijk hier meer over de deelname van Carintreggeland aan Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg.

 


Geplaatst op: 3 april 2019
Laatst gewijzigd op: 3 april 2019