“Zo een net­werkje”, welkom bij De Wever, ik sluit graag aan!

Ik las de blogs van Sander Verschure (Surplus) en Daphne Mensink (Sensire), “partners in crime”. Hun oproep “zo een netwerkje” te creëren juich ik van harte toe.

De Wever (Tilburg) is vanaf de start van Radicale Vernieuwing actief deelnemer. We hebben ervoor gekozen om klein te beginnen bij een van de veertien locaties: Reyshoeve. Op deze locatie was men in 2016 actief geweest met het opruimen van regels. Ik mocht begin 2017 inhaken als projectleider Radicale Vernieuwing. Een superuitdaging voor mij: Rijnlands te gaan handelen. Maar de medewerkers op de locatie hielpen enorm (en ik hen nu ook, (-:) denk ik).

Inmiddels is Reyshoeve pilot-locatie voor verbeter-/veranderideeën. Dit onder het mom van de gedenkwaardige uitspraak die mijn ietwat ondeugende jeugdheld en rebel Pippi Langkous ooit deed: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan”.

“Uitproberen”

We kunnen zaken uitproberen met extra regelruimte vanuit De Wever. Is een verandering ook een verbetering? Dan kan die Weverbreed beschikbaar komen / doorgevoerd worden. Is die mislukt? Dan leren we er van. Daar komt bij dat op deze locatie in de afgelopen jaren door schade en schande ervaring is opgedaan met het “koesteren van rebellen” (één van de succesfactoren, die in het onderzoek LOC/VWS van de afgelopen zomer bovendreven). Bij “uitproberen” hoort ook steeds dat we actief aantonen, dat de kwaliteit geborgd blijft.

We hebben in 2017 doorgebouwd op de Opruimactie, door alle medewerkers en cliënten te prikkelen, aan te geven, waar ze blij van worden, waar ze tegenaan liepen, en hoe zij dit zouden oplossen. Er werd een Platform opgericht dat inmiddels zo’n 25 leden heeft, en voorgezeten wordt door een lid van de cliëntenraad. Platformleden worden eigenaar van ingediende knelpunten, ideeën en complimenten en zorgen voor terugkoppeling aan de indiener. Dit gebeurt ook als het niet gelukt is om iets op te lossen. Het meest opvallend vond ik, dat meer dan de helft van de reacties van cliënten en bezoekers in 2018 facilitaire zaken betrof. Ik denk dat de 2 uur zorg / 24 uur van cliënten wel geborgd is; de uitdagingen liggen wat de clienten betreft zo te zien nu op het faciliteren van zo prettig mogelijk kunnen leven in de overige 22 uren.

Verbeterbord

De meeste reacties van medewerkers worden in het dagelijkse teamoverlegje aan een verbeterbord aangepakt. Als dit niet kan dan gaan ze door naar het locatieteam. Als we ondersteunende/stafdiensten of het Managementteam van De Wever nodig hebben, schalen we nog eens op.

In 2019 willen we graag Weverbreed aan de slag. Het streven is dat iedere medewerker tijdens het werk voortdurend “verandergesprekken” met elkaar voert. Tijdens zo’n gesprek heeft iedere medewerker altijd dezelfde uitgangspunten in zijn hoofd: Doet het er toe voor medewerkers en clienten; zo min mogelijk last hebben van gedoe; en de vier one-liners van De Wever. We willen er samen met de ondersteunende diensten van De Wever voor gaan zorgen, dat “verandergesprekken” overal ontstaan en op gang blijven. In dat kader neemt onze Raad van Bestuur deel aan een landelijke uitwisseling van ervaringen m.b.t. ondersteunende diensten.

We denken na over hoe de stafdiensten vanuit Radicale Vernieuwing optimaal ondersteunend zouden kunnen worden aan het primaire proces. “Welke structuurelementen vinden we vanuit Radicale Vernieuwing Reyshoeve/De Wever, die zouden kunnen helpen?”. “Wat zijn de randvoorwaarden om het primaire proces optimaal te ondersteunen?” .“Zoek uit welke systemen, structuren en culturen in de weg staan voor een medewerker om vlot te kunnen handelen met de cliënt”. “Wat is de meerwaarde van de opzet van een “Frontoffice” voor meerdere ondersteunende diensten?” .

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bijdragen?

Op de Praat mee-pagina’s staan allerlei blogs, vlogs, vragen, antwoorden, tips en oproepen van mensen die betrokken zijn bij Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg en Waarde-vol Onderwijs. Of van mensen met interesse daarvoor. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die Radicale vernieuwing en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geplaatst wordt, per se overeen met wat deelnemers uit de vernieuwingsbeweging vanuit hun gedeelde visie vinden.

Praat ook mee >

Vragen? Mail radicalevernieuwing@loc.nl of bel 030 207 4067.

Week van de Radicale Vernieuwing!
7 t/m 11 november 2022

Deelnemende organisaties

Platform deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese