Viattence

Persoonlijke aandacht

Viattence heeft in totaal 8 woonzorglocaties in Wezep, Heerde, Epe en Vaassen. Aandacht is belangrijk voor Viattence. Niet alleen de cliënt krijgt persoonlijke aandacht, maar ook de familieleden en mantelzorgers, de vrijwilligers en de medewerkers. Daarnaast streven we naar een wederkerige relatie met partners waarmee we intensief samenwerken.

Bijna net als thuis

Iedereen wil zo lang mogelijk in zijn eigen huis blijven wonen, want dat voelt als thuis. Het is er veilig, warm, bekend, besloten, privé, intiem en vertrouwd. Dat wil Viattence ook voor haar bewoners. Wij kunnen het ‘echte’ thuis natuurlijk nooit helemaal vervangen, maar wij hebben wel de ambitie om bijna datzelfde gevoel te geven.

Energie richten op het goede

Viattence is al langere tijd bezig met een grote omslag. Het laatste stukje van het leven zo aangenaam mogelijk maken, dat is wat Viattence wil. Het streven is om de energie te richten op dat wat goed gaat, omdat dat wat aandacht krijgt, groeit. Wij nemen een hele dag van bewoners door om te kijken of de werkwijze van onze medewerkers écht aansluit bij de behoefte van de bewoners. Om hen zo steeds opnieuw een waardevolle dag te bezorgen. De beweging Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg helpt ons hierbij.

Een dienende leiderschapsstijl

Bewoners moeten hun eigen leven kunnen blijven leiden, ook als ze in een verpleeghuis wonen. Daar hoort ondersteuning van mantelzorgers bij. En ruimte voor de mantelzorgers, onze medewerkers en vrijwilligers zodat ze datgene doen waar de individuele bewoner behoefte aan heeft. Wij willen de mens zien Dat vraagt om een dienende leiderschapsstijl met ruimte voor lef en leiderschap

De Rode Knop voor minder regels

Viattence wil ruimte en tijd creëren om de mens te zien. Daarom gebruiken we De Rode Knop. Hiermee schaffen we regels af of vereenvoudigen we de regels. We zoeken de grenzen van de wet- en regelgeving op en bieden onze medewerkers de ruimte om te doen wat in het belang van de bewoners is. We streven naar minder registratie. Waar toch registratie nodig is, gaan we voor digitale registratie. Naar eenvoudig en naar situationeel handelen. Niet alles in regels en protocollen vangen maar gebruik maken van de professionele zelfstandigheid van onze medewerkers. Ook zetten sinds kort gastvrouwen en gastheren in op de woongroepen. Zo creëren we nog meer het gevoel van thuis!

Allerlei voorbeelden van bovenstaande, die maakten dat Viattence van zo’n 500 naar 186 protocollen wist te gaan en meer aandacht voor bewoners, naasten en medewerkers creëerde, zijn te lezen in het artikel in onderstaande special (‘Hoe kunnen regels bijdragen aan waarde-volle zorg’?):

Meer weten

Artikelen over Viattence: