De Riethorst Stromenland

Samen fijner leven

De Riethorst Stromenland biedt thuiszorg, maaltijden aan huis, restaurants, dagbesteding, revalidatiezorg, langdurig wonen met zorg en specialistische diensten. We zijn expert op de gebieden dementie, de ziekte van Parkinson, de ziekte van Huntington, wondzorg en zorg in de laatste levensfase. Met 1.300 bevlogen medewerkers, 800 vrijwilligers en mantelzorgers werken we samen voor ongeveer 1.000 cliënten.

We zijn werkzaam in de regio West-Brabant, in en rondom Het Land van Heusden en Altena en het Dongemondegebied. Wij werken vanuit de overtuiging dat we alleen samen en met elkaar het leven fijner kunnen maken.

Fijn leven

‘Samen het leven van de cliënt fijner maken’, dat is wat wij het meest belangrijk vinden. Niet het ziek zijn van een cliënt staat bij ons centraal, maar de persoon zelf. En wat hij of zij (nog) wél kan. Zo lang als mogelijk en verantwoord is, voert de cliënt zelf de regie over zijn of haar leven.

Cliënt staat voorop

Als een cliënt écht in de regie is en een eigen weg kan gaan, dan kan hij of zij keuzes maken die haaks staan op de huidige interne en externe regels. In de omslag naar een waardegestuurde organisatie mag de vrijheid van denken en doen niet beperkt worden door deze regels. Zonder overbodige registraties en processen kan uiteindelijk de omslag gemaakt worden naar een lean gestuurde organisatie met oprechte aandacht voor de cliënt door bevlogen en vakkundige medewerkers.

De Riethorst Stromenland heeft het lef om vanuit een stevige visie de cliënt voorop te stellen. Door aan te sluiten bij Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg  kunnen we leren en kennis delen met betrekking tot het verminderen of zelfs afschaffen van regels, protocollen en procedures die onze visie in de weg staan.

Samenspel met cliënt in regie

De doelen die we met Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg willen bereiken zijn:

  • Meer aandacht voor het leren kennen van de cliënt en zijn of haar levensverhaal; ken je cliënt.
  • Het samenspel tussen cliënt en naasten, de zorgprofessional en de vrijwilliger heeft een duidelijke plek in de processen en structuren van onze organisatie.
  • Ontbureaucratisering waardoor medewerkers meer tijd overhouden voor de cliënt en minder bezig zijn met administratie.

De uitwerking

Ken je cliënt

Op de pilotlocatie Buurstede is het kennen van je cliënt een belangrijk onderwerp in de jaargesprekken. Vooraf en tijdens het verblijf is veel aandacht voor het leren kennen van de cliënt en zijn of haar levensverhaal. Op Buurstede zijn medewerkers geschoold in het voeren van het gesprek hierover met de cliënt en naasten. Daarnaast is de omslag gemaakt naar contactverzorgenden. Dat houdt in dat een contactverzorgende minder cliënten onder zijn of haar hoede heeft dan de huidige EVV’er en er meer tijd is voor contact met de cliënt en naasten. Ook is sinds 2017 de dagregisseur actief. Ook hiermee creëren we meer tijd en aandacht voor de cliënt.

Er wordt op korte termijn een zorgplan ontwikkeld en geïmplementeerd dat naadloos aansluit bij onze visie.

Samenspel

We ontwikkelen een participatiebeleid waarin aandacht is voor het samenspel tussen de cliënt en de naasten, de vrijwilliger en de zorgprofessional. We focussen hierbij op bewustwording en communicatie. Binnen onze zorg voor vrijheid zetten we in op maximale vrijheid voor de cliënt. Zo is op 3 voorheen gesloten afdelingen de fysieke vrijheid reeds verruimd.

Ontbureaucratisering

De ontbureaucratisering geven we onder meer vorm met de zogenaamde ‘Kafkaknop’. Het is een digitale knop waar bureaucratische regels en procedures gemeld kunnen worden. Vragen die vervolgens gesteld worden zijn: Waarom doen we dit? Is het in belang van de cliënt? Kan het anders? Is het nodig?

De Kafkaknop is een middel waarmee medewerkers binnen De Riethorst Stromenland aan de bel kunnen trekken als zaken volgens hen anders kunnen. Zondagavond 20 mei 2018 is een radiodocumentaire uitgezonden waar De Riethorst Stromenland aan heeft meegewerkt. Deze uitzending is te beluisteren op NPO Gemist (RadioDoc) of via deze link. Collega’s van De Riethorst Stromenland komen vanaf minuut 14.28 aan het woord.

Voorbeelden Radicale vernieuwingstraject

Lees ook praktijkvoorbeelden over de beweging die De Riethorst Stromenland maakt ‘van regels naar relaties’, in onderstaande artikel. Dat verscheen in de special uit de vernieuwingsbeweging ‘Hoe kunnen regels bijdragen aan waarde-volle zorg?’.

Artikelen over De Riethorst Stromenland: