Archipel

Dorps karakter

Archipel biedt verzorging en verpleging aan in Eindhoven en omgeving. De vernieuwde locatie de Akkers is een woonzorg locatie in Nuenen met een dorps karakter. Binnen Akkers is ruimte voor mensen met een psychogeriatrisch ziektebeeld en voor mensen met een somatisch ziektebeeld.

Regie over eigen leven

Bij Archipel begrijpen we dat onze bewoners gewend zijn hun eigen leven te leiden, en zelf keuzes te maken. En dat ze dat willen blijven doen, ook als ze onze zorg nodig hebben, of zelfstandig wonen niet meer gaat. Daarom houden we bij Archipel altijd rekening met de wensen en persoonlijke levensstijl van onze bewoners. Zodat zij de regie blijven houden over hun eigen leven. Dit geldt ook voor onze medewerkers. In Akkers werken de medewerkers in zelfsturende teams.

Radicale vernieuwing: meer tijd voor direct contact

Bij Akkers dromen we ervan om meer tijd te besteden aan direct contact met onze bewoners. Dat kan alleen als we niet gehinderd worden door een overdaad aan regels, protocollen of landelijke verplichtingen. Onze visie is dat kwaliteit ontstaat uit contact tussen mensen, door met elkaar het gesprek aan te gaan en afspraken te maken. Daar kan geen protocol of keurmerk tegenop.

Eigen kwaliteitssysteem

Binnen Akkers (en gehele Archipel) gebruiken we ons eigen kwaliteitssysteem Kompas. De bewoner heeft in Akkers alle ruimte in het gehele gebouw.  De bewoner kan zelf kiezen waar hij of zij wil eten of wil verblijven. Er zijn meerdere ruimtes ingericht met een andere sfeer, zodat de bewoner zelf kan kiezen waar hij of zij zich het prettigst voelt.

Maximale regie voor onze cliënten

Om onze droom waar te maken, streven we naar maximale regie voor onze bewoners. Het levensverhaal van onze bewoners is daarbij het uitgangspunt. Hoe zag hun leven eruit voordat ze naar de Akkers verhuisden? Onze zorg passen we hier vervolgens op aan. We willen graag de levensgewoonten van de bewoners door laten gaan in Akkers. Daarom vinden wij het belangrijk dat we de bewoner goed kennen. Zo maken we samen met de bewoner, mantelzorgers en medewerkers een zogenoemd ‘Zelfportret’ van de bewoner.

Een ander doel van Akkers is om op huisbezoek bij de cliënt te gaan voordat hij of zij komt wonen binnen Akkers.

Ruimte voor spontaniteit

Een van de manieren om onze bewoners de regie te geven is, door af te stappen van vaste dagprogramma’s. Koffielijstjes en eten serveren op een dienblad uit een kar, dat past niet bij maximale regie. In plaats van dit soort programma’s geven we medewerkers, bezoekers en bewoners de ruimte voor spontaniteit en initiatief. Wat er op een dag gebeurt, kunnen we zo laten afhangen van waar onze bewoners behoefte aan hebben.

We koken samen met de bewoners ieder dag de warme maaltijden. In de ochtend bespreken we samen met de bewoners wat we gaan eten, waarna we samen boodschappen gaan doen. We bereiden samen de warme maaltijd, door bewoners bijvoorbeeld aardappelen te laten schillen of groenten schoon te maken. Dit levert mooie gesprekken op tijdens de bereiding aan de keukentafel.

Open gesprekken

Daarnaast voeren we integrale gesprekken. Dit zijn gesprekken waarin medewerkers, vrijwilligers of mantelzorgers samen met behandelaars en bewoners samenkomen. Ook leden van de cliëntenraad zijn hierbij aanwezig. Het onderwerp op tafel: hoe kunnen we de zorg voor onze bewoners verder verbeteren? Wat gaan we doen met de feestdagen? Hoe is de sfeer op de straten? Bewoners wonen binnen Akkers namelijk niet op afdelingen, maar op straten.

De integrale gesprekken zijn een succes: ze worden goed bezocht en leveren voldoende verbeterpunten op. Het is een open gesprek en er wordt geluisterd naar waar de behoeften van bewoners liggen. Verder zijn er ook per straat bewonersoverleggen om elkaar zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de ontwikkelingen en afspraken rondom bewoners.

Meer over Archipel

Interviews in 1e grote publicatie Radicale vernieuwing ‘Zicht op vernieuwing’:

Artikelen over Archipel: