Surplus zorgt beter met vrijwillige medewerkers

2600 vrijwilligers heeft Surplus. Of beter: 2600 vrijwillige medewerkers. Want Surplus neemt haar vrijwilligers zeer serieus. De organisatie biedt ze scholing, sluit aan bij hun talenten en belangstelling, heeft een actieve vrijwilligersraad en een vrijwilligerscoördinator op elke locatie. Vrijwillige medewerker Hans Niezink: ‘Het is belangrijk dat een vrijwilliger het naar zijn zin blijft houden.’

Vrijwillige en betaalde medewerkers

Wat is de wens van de bewoner en wat zijn de talenten en mogelijkheden van de vrijwilliger? En vooral: hoe matchen we die twee? Lian ter Braak, projectleider Waardigheid en trots, legt uit dat dit de kern is van het nieuwe vrijwilligersbeleid van Surplus. ‘We zijn op zoek gegaan naar een structuur die borgt dat we hier voortdurend aandacht voor hebben.’ Het startpunt was de pilot ‘Zorg beter met vrijwilligers’ op locatie Antonius Abt. Met de ervaringen die daar samen met de medewerkers waren opgedaan besloot Surplus het vrijwilligersbeleid aan te passen. Gaandeweg het traject introduceerde Surplus op alle woonzorglocaties een nieuwe werkwijze. Stap 1 was een nieuwe functiebenaming. ‘Vroeger hadden we medewerkers en vrijwilligers, nu hebben we betaalde en vrijwillige medewerkers’, vertelt Jolanda van Leest, projectleider Surplus Welzijn. ‘Dat lijkt misschien een simpele aanpassing, maar het voelt heel anders. Vrijwilligers zijn collega’s geworden.’

Rolstoelrijbewijs

Dat Surplus vrijwilligers echt als werknemers ziet, blijkt wel uit de gang van zaken bij een vacature. Jolanda: ‘Onze vrijwillige medewerkers zijn interne kandidaten. Als ze de juiste papieren hebben, krijgen ze voorrang.’ Andere elementen uit het vrijwilligersbeleid zijn de actieve vrijwilligersraad en de faciliteiten voor scholing, met aandacht voor talenten en belangstelling. ‘Vrijwillige medewerkers werken niet allemaal op dezelfde plek, hun behoeften zijn dus divers’, licht vrijwillige medewerker Hans Niezink toe. ‘Maar wie wil kan bijvoorbeeld zijn rolstoelrijbewijs halen of een training volgen voor de begeleiding van mensen met slikproblemen.’

Lees meer

Lees verder over vrijwilligersadviseurs, het WIFA-model, zelfreflectie en ontdek dat een enthousiaste vrijwilliger de beste reclame voor jouw organisatie is.

Het hele artikel van Waardigheid en trots en Surplus tref je hier.


Geplaatst op: 7 maart 2018
Laatst gewijzigd op: 20 maart 2018