Kwaliteitsplan en Radicale ver­nieuwing zorg: zoektocht naar een eigen vorm van verantwoor­ding die bijdraagt aan waar­devol­le zorg

Geplaatst op 11 oktober 2021

Gerjo Gloudemans, voorheen manager Wonen en Behandeling bij deelnemer Santé Partners en per februari 2022 interim manager bij deelnemer Raffy-Lâle-De Leystroom, heeft het initiatief genomen en nodigt deelnemers vanuit de beweging uit om het gesprek aan te gaan over de verantwoording op kwaliteit. Hoe doe je dat, waarom doe je dat en geeft het gesprek nieuwe inzichten?  

Op 5 oktober 2021 was er een vervolg op de bijeenkomst van 26 mei 2021. Hierbij waren vertegenwoordigers van Raffy-Lâle-De Leystroom, Innoforte en Santé Partners aanwezig. Na een korte terugblik naar de oorspronkelijke vragen, het gesprek van 26 mei en de inzichten die daaruit voortkwamen hebben we gesproken over of er binnen de organisaties ook al wat met de inzichten is gedaan.

We constateerden dat we bij alle 3 de organisaties in de “opstartfase” zitten voor het kwaliteitsplan 2022 maar dat we allemaal ook werkelijk wat met de inzichten hebben gedaan:

  • Het meenemen van m.n. de interne stakeholders; onze cliënten en hun vertegenwoordigers, medewerkers, behandelaars etc. is iets wat we allemaal in het proces opgenomen.
  • De vormen waarop we dat hebben gedaan is wel verschillend, zo constateerden we. Hier konden we elkaar inspireren. Zo heeft Innoforte een bijeenkomst gepland met alle stakeholders en haalt op een creatieve manier in deze bijeenkomst de punten op waar ze mee aan de slag gaan. Op deze manier wordt ook vorm gegeven aan het “ van onderuit opbouwen”  van het plan.
  • Ook het inzicht om dicht bij je eigen organisatie te blijven door eigen taal en eigen organisatievormen en formats te gebruiken. 

Binnen Santé Partners wordt gewerkt vanuit de aandachtgebieden cliënt en kwaliteit, team en medewerker, netwerk en omgeving, bedrijfsvoering en innovatie. Op deze manier zal het kwaliteitsplan ook worden opgebouwd. 

Raffy-Lâle-De Leystroom houdt zich bezig met het vraagstuk of je je in een kwaliteitsplan juist zou moeten focussen op dat waar we mee bezig zijn en waar we naar toe willen. Mede omdat het nieuwe kwaliteitsplan inmiddels het het fundament is van hoe we het gewoon al doen. Zou je ermee om kunnen gaan dat je niet rapporteerde wat er regulier gebeurt, maar alleen de afwijkingen?

Alle drie de organisaties willen vooral een plan maken wat voor de eigen bewoners en medewerkers wordt gemaakt en gebruikt, en niet zozeer voor de dialoog met het zorgkantoor of om inzicht te geven in de inzet van de kwaliteitsmiddelen. Daarnaast streven we allemaal naar een eenvoudiger en korter plan met minder tekst. 

Als we de kwaliteitsplannen hebben gemaakt komen we weer bij elkaar. We wisselen de plannen uit en reflecteren op datgene wat tot stand is gekomen en met welke intenties. Dan staan we stil bij hoe we de dingen doen, leren we van elkaar en zetten we de zoektocht naar een eigen vorm van verantwoording die bijdraagt aan waardevolle zorg voort.

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemende organisaties

Platform deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.