Heidag Werkgroep Com­municatie Waarde-vol Onderwijs

Geplaatst op 18 december 2019

Op woensdag 11 december kwam de Werkgroep Communicatie Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs® (RVWO) bij elkaar voor een heidag. Op de agenda: hoe gaan we de communicatie rondom het project in 2020 optimaal inzetten?

De Werkgroep Communicatie RVWO (met daarin communicatiedeskundigen van mboRijnland en zorgorganisaties ActiVite, DSV|verzorgd leven, Topaz en met ondersteuning van LOC Waardevolle zorg, Zorg4Effect en Bureau Bisontekst) spant zich ervoor in om RVWO goed op de kaart te zetten en ervoor te zorgen dat alle relevante partijen geïnformeerd en aangehaakt blijven. Inmiddels is het project twee jaar bezig. Reden voor de Werkgroep Communicatie om stil te staan bij de vraag: Hoe doen we het met de communicatie? Waar staan we nu? Wat zijn de kansen en opgaven voor het komend jaar? Waar leggen we de accenten?

Boeiende presentatie

De leden van de werkgroep kwamen bijeen van 11.00-16.00 uur in Leiden. De aftrap ging over landelijke actuele ontwikkelingen in zorg, welzijn en onderwijs en de mogelijke betekenis hiervan voor RVWO. Daarna hielden Ardi Warnar (DSV|verzorgd leven) en Douwe Dronkert (LOC Waardevolle zorg) een boeiende presentatie, waarin ze op een rij zetten wat de resultaten en het bereik van de diverse RVWO-communicatie-uitingen zijn geweest en welke uitingen op veel interesse en respons van lezers/kijkers konden rekenen. Zij stelden onder meer vast dat het initiatief RVWO steeds meer een eigen gezicht heeft gekregen via de communicatie. En ook, dat de communicatie-uitingen vragen over RVWO beantwoorden. (Waar gaat het precies om? Wie zijn die studenten en andere betrokkenen? Wat zijn hun ervaringen? Hoe gaat het en wat werkt bij de vernieuwing?) Betrokkenen bij en geïnteresseerden in RVWO blijken het vooral te waarderen als informatie over RVWO op verschillende manieren (bewegend beeld, tekst, foto’s) en via verschillende kanalen (sociale media, website, nieuwsbrief, presentaties, congressen) onder de aandacht wordt gebracht. Zo’n aanpak zorgt voor het grootste bereik, zo blijkt uit cijfers en ervaringen die de twee op een rij zetten.

Lees verder onder de video

Arbeidsmarktcommunicatie

Ook Celly Buters (recruiter van Topaz) en Jessica Reedijk (Senior medewerker P&O van zorgorganisatie DSV|verzorgd leven) schoven aan bij een deel van het programma: zij zijn immers intensief betrokken bij de arbeidsmarktcommunicatie en de werving en selectie van nieuwe studenten. Een belangrijke vraag was: hoe maak je mensen enthousiast om te solliciteren voor de praktijk-leerroute RVWO?
Celly maakte in haar presentatie duidelijk dat de drie zorgorganisaties die RVWO uitvoeren steeds gezamenlijk zijn opgetrokken in de communicatie voor de werving en selectie. Dit heeft goed gewerkt. Ze benadrukte daarnaast dat de directe communicatie met (potentiële) studenten erg waardevol is gebleken, bijvoorbeeld tijdens inloopavonden en informatiemarkten. Kandidaten vonden het interessant om in gesprek te gaan met docenten en studenten RVWO en hun ervaringen met deze vernieuwende praktijk-leerroute te horen.
Verder ging Celly nog in op de vraag hoe zij-instromers aangesproken worden en welke nieuwe initiatieven ontwikkeld kunnen worden om deze doelgroep nog beter te bereiken.

Nieuwe ontwikkelingen

Het komende jaar (2020) worden er nieuwe stappen gezet met betrekking tot de implementatie en borging van RVWO. Het blijft daarbij van belang om de kern van RVWO en actuele ontwikkelingen steeds opnieuw onder de aandacht te brengen, zodat iedereen goed geïnformeerd kan zijn en blijven. Aan de hand van de speerpunten van de afgelopen twee jaar én de komende twee jaar brainstormden de leden van de werkgroep over passende communicatievormen voor de komende periode. Dit resulteerde in een aantal inzichten, die SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden) geformuleerd zijn. Deze bieden goede handvatten om in 2020 verder mee aan de slag te gaan!

Tekst en beeld: Femke van den Berg (Bureau Bisontekst)

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

‘Droom van de beweging nog groter gewor­den’
> Serie video's

Deelnemende organisaties

Platform deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese