Gedip­lomeer­den over Waarde-vol Onderwijs

Geplaatst op 14 oktober 2019

Op 26 september behaalden studenten Corina Heemskerk (53) en Naoual Chouaibi (34) hun diploma Helpende Zorg & Welzijn. Zij volgden het praktijk-leertraject Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs® (RVWO). Hoe kijken ze hierop terug? En wat zijn hun toekomstplannen?

Naoual heeft altijd graag in de zorg willen werken. “Het zit in me, volgens mij ben ik gewoon zo geboren!”, lacht ze. In Marokko, waar Naoual opgegroeide, werkte ze onder meer in een ziekenhuis. Toen ze veertien jaar terug vanwege haar huwelijk naar Nederland verhuisde en de Inburgeringscursus had voltooid, wilde ze ook hier graag aan de slag in de zorg. Via een uitzendbureau kon ze eerst terecht in de thuiszorg en later in een verpleeghuis, de Hussonshoek in Woubrugge. “Dat beviel me zo goed!”, zegt ze. “Wel vond ik het altijd jammer dat ik geen Nederlandse zorgdiploma’s had. Dus toen ik van mijn werkgever ActiVite de kans kreeg om de praktijkleerroute RVWO te gaan doen, heb ik die met beide handen gegrepen! Ik ben heel dankbaar dat ik deze opleiding mocht doen.”

Stoute schoenen

Eén van de klasgenoten van Naoual was Corina Heemskerk, die ook altijd al ‘iets’ met de zorg had, maar toch lange tijd in een andere richting werkte. “Samen met mijn man had ik 25 jaar lang een eigen horecazaak in Rijnsburg. Maar toen bleek dat de kinderen de onderneming niet wilden overnemen, hebben we deze verkocht.” Corina verhuisde naar een ander dorp en ging daar in een supermarkt werken. Ondertussen dacht ze vaak: als ik het over mocht doen, dan ging ik in de zorg! Het was haar dochter, zelf zorgprofessional, die haar motiveerde om van die wens eindelijk werk te gaan maken. “Ik dacht zelf dat ik te oud was, maar zij zei: ‘Probeer het nou gewoon eens!’ Op een gegeven moment stuurde zij me een link door van een vacature bij DSV|verzorgd leven. Toen heb ik de stoute schoenen aan getrokken en gesolliciteerd.”

Support van collega’s

Corina mocht op gesprek komen en het klikte meteen van beide kanten. “Na het eerste gesprek was ik super enthousiast en heb ik de knoop doorgehakt: ik ging de nieuwe praktijk-leerroute RVWO doen. Deze vorm van opleiden combineert praktijkgericht leren en werken binnen zorgorganisaties; ik ging naar Rustoord, een locatie van DSV|verzorgd leven in Lisse. Daar kwam ik op een wooneenheid waar mensen met dementie wonen. Dat beviel meteen heel erg goed. Het werk past bij mij; ik verzorg gewoon graag mensen. Maar het was natuurlijk wel allemaal nieuw. Gelukkig werd ik steeds goed geholpen door mijn collega’s.”

Ook Naoual is te spreken over de ondersteuning die ze kreeg van haar collega’s: “Ze hebben me er echt doorheen gesleept. Als ik het even moeilijk had, moedigden ze me steeds aan om door te zetten: ‘Je kunt het!’ Zonder hun steun had ik het niet gered.”

Pittige schooldagen

Wat wel behoorlijk pittig was, waren de schooldagen, vinden Corina en Naoual. “Het was ontzettend leuk om weer naar school te gaan, maar vaak was het ook echt hard werken”, vertelt Naoual. “Aanvankelijk was het de bedoeling dat we op een locatie van een zorgorganisatie lessen zouden volgen, maar dat was nog niet in het programma opgenomen”, vult Corina aan. “Concreet betekende dit dat we steeds naar Leiden moesten reizen om onderwijs te volgen bij mboRijnland. Daarnaast moest je thuis ook nog het nodige voor school doen. Soms zat ik wel zes uur aan mijn huiswerk! Het kostte dus allemaal best veel tijd, ook omdat ik in het begin helemaal niet handig was met computers. En veel opdrachten moest je digitaal inleveren.”

Pluspunten

Toch kijken beiden met een goed gevoel terug op de praktijk-leerroute. Corina: “Wat ik vooral zo leuk vond, was dat we met verschillende leeftijden – van 20 tot 60 jaar – én opleidingsniveaus bij elkaar in de klas zaten. Sommige mensen hadden al jarenlang werkervaring in de zorg. Zij konden veel praktijkvoorbeelden geven; daar heb ik echt wat van opgestoken.” Naoul: “De docenten waren ook heel goed en enthousiast; ik heb heel veel van ze geleerd.” Ook de meeste velddeskundigen hadden een waardevolle inbreng, vinden de studenten.

Naoual en Corina zijn ook te spreken over de nadruk die tijdens de opleiding steeds werd gelegd op ‘welzijn’. “We leerden hoe we kunnen afstemmen op de behoeften en waarden van bewoners en hun naasten. Dat sluit goed aan bij wat ik zelf belangrijk vind. Ik wil er graag aan bijdragen dat mensen bij ons een thuisgevoel hebben en gezelligheid ervaren”, zegt Corina. En Naoual: “Ik vind het een eer om kwetsbare ouderen te mogen helpen, dat komt echt uit mijn hart. Ik wil graag aansluiten bij wat zij belangrijk vinden. Dus mooi dat hier veel aandacht voor is.”

Tijdsdruk

Corina en Naoual geven aan dat ze het soms wel lastig vonden dat bij de start het programma van RVWO nog niet van A tot Z bekend was. “Zeker in het begin had ik behoefte aan meer houvast”, zegt Corina. “Toen ik wat langer bezig was, snapte ik de bedoeling en opzet van de praktijk-leerroute beter. Je merkte wel dat wij ‘de eerste lichting’ waren. De docenten waren soms nog zoekende.” “Ook de planning kon hier en daar beter”, stelt Naoual. “In de laatste twee, drie maanden moesten we bijvoorbeeld nog erg veel praktijkexamens doen.” “Bovendien zijn we pas vrij laat begonnen met de verplichte vakken Nederlands en rekenen, waardoor ik best wat tijdsdruk heb ervaren”, vult Corina aan. “Maar misschien komt dat ook, doordat wij de opleiding versneld hebben gedaan: in één jaar in plaats van de twee jaar die er normaal voor staan.”

Nieuwe uitdagingen

Nu ze haar diploma op zak heeft, wil Corina “eerst gewoon een tijdje lekker werken”. Ze heeft een contract voor 28 uur per week bij DSV|verzorgd leven en start daar half oktober op een nieuwe afdeling. “Ik ga nu naar een wooneenheid voor mensen met een somatische aandoening: een nieuwe uitdaging. Daar heb ik veel zin in! En verder kijk ik wel wat er op mijn pad komt. Ik kan me best voorstellen dat ik op een later moment weer verder wil leren.” Ook Naoul, die eveneens een contract heeft voor 28 uur per week, gaat dit jaar eerst “even bijkomen van het leren”. Maar volgend schooljaar wil zij graag de draad weer oppakken. “Mijn streven is om in elk geval nog niveau 3 te gaan doen, Verzorgende Individuele Gezondheidszorg/Medewerker Maatschappelijke Zorg. En dan graag weer via RVWO. Het was een leuke en leerzame opleiding die me heel goed bevallen is!”

Tekst: Femke van den Berg (Bureau Bisontekst). Beeld: Mieke Hollander (Zorg4Effect).

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemende organisaties

Platform deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.